Az UEC szállíthatja majd az Il-96-400M változatának hajtóműveit, az erőforrás a Tu-204 és 214-es, illetve a modernizált orosz Il-76-osok szárnya alatt lévő sugárhajtóművek egy újabb fejlesztésű, és nagyobb tolóerejű változata.
Az MSz-21-es PD-14-es hajtóművét gyártó orosz vállalat, az UEC-Perm hajtóműve kerül majd az orosz nagy hatótávolságú utasszállító, az Iljusin Il-96-os legújabb változatának, az Il-96-400M-nek a szárnyai alá.
Az új orosz négyhajtóműves gépet az UEC-Perm Aviadvigatel PS-90A1 típusú turbóventilátoros, magas kétáramúsági fokkal rendelkező hajtóművével szerelik fel, ez ugyanaz a típus, amely a 400T jelzésű áruszállító változat erőforrása is. Az alapváltozatú PS-90-esnél 14 kN-al nagyobb teljesítmény leadására képes, emellett a gazdaságosabb is mint elődjei.
A vállalat jelenleg az első négy olyan hajtómű elkészítésén és leszállításán dolgozik, melyek az Il-96-400M-re kerülnek majd – mondta el Sergey Popov, az UEC-Perm vezérigazgatója a Rusaviainsider-nek.
Az új Iljusin gép gyártásának hajtóművekkel kapcsolatos problémái biztosan nem lesznek a következő 15 évben, mivel az UEC minimum ennyi ideig szeretné még gyártásban tartani a PS-90-es családot.
Új esély a sikertelen szélestörzsűnek?
Az Il-96-os típust, a szovjet érában született, nem túl sikeresnek mondható Il-86-os típusának áttervezésével hozta létre a nagy múltú Iljusin tervezőiroda .
Törzse elődjéhez képest rövidebb, hatótávolsága lényegesen nagyobb, hajtóművei gazdaságosabbak, bár ilyen még mindig elmaradnak a nyugati versenytársaktól. Felszerelték a modern nyugati gépekhez hasonló avionikával, elektronikus kormányvezérléssel, szárnyai végén winglet található.
Az Il-96M a típus tovább modernizált, amerikai gyártású Pratt & Whitney PW2300-as hajtóművekkel felszerelt változata, melynek törzse tíz méterrel hosszabb az eredeti verziónál. Ennek a változatnak az átalakításával, orosz rendszerekkel történő felszerelésével jött létre a 400-as utasszállító, később pedig a 400T áruszállító változat.
A Il-96-400M első prototípusának a tervek szerint 2019-ben kell végrehajtania első felszállását. Az Iljusin által eddig közölt adatok alapján maximális felszállótömege húsz tonnával lesz több, mint az eredeti 300-as verziónak, befogadóképessége pedig klasszikus kétosztályos konfigurációban 390 utas lesz majd.
Valószínűsíthetően nem ez lesz az Il-96-os utolsó változata, a tervezőiroda ugyanis már egy kéthajtóműves, a mai piacon életképesebbnek mondható változat megvalósításán dolgozik. Ehhez azonban gyökeresen más fajta hajtóművekre lesz szükség, amit cég az Aviadvigatel-től remél, PD-35-ös néven.
Ezzel az erőforrással a hajtóműtervező-iroda 2025 környékén készülhet el, vagyis előbb szinte biztosan nem lesz nagy hatótávolságú, kéthajtóműves orosz (vagy orosz-kínai) utasszállító sem.