Mike Pompeo amerikai külügyminiszter nyilatkozata szerint meg kell vizsgálni a Qatar Airways szerepét az olasz Air Italy működésében, mert felmerült a gyanú, hogy a dohai cég megsérti az országközi légügyi megállapodást.
„Nagyon alaposan meg fogják vizsgálni a Qatar Airways ügyletét, amelynek során 49%-os tulajdonrészt szerzett az Air Italyben” – mondta szenátusi meghallgatásán a külügyminiszter.
A vizsgálókra nagy nyomás nehezedik a kongresszus és a szenátus felől is, a külügyi bizottságban a demokraták és a republikánusok egyaránt aggodalmukat fejezték ki az ügylettel kapcsolatban – írta a Reuters.
Véleményük szerint a Qatar Airways a Meridianából létrehozott Air Italy révén egyszerűen megkerüli a 2018 januárjában aláírt, többek között az ötödik szabadságjogon alapuló járatok indítását korlátozó államközi egyezményt.
A megállapodással kezdetben úgy tűnt, pont került az öböl-menti cégek, valamint a nagy amerikai légitársaságok között zajló háborúra.
Az olasz cég és annak működése azonban alig nyolc hónap után ismét kiütötte a biztosítékot az egyik legnagyobb lobbierővel bíró légitársaságnál, az American Airlines-nál.
Doug Parker vezérigazgató szerint az Air Italy azzal, hogy a Qatar Airways gépeit bérli, és a cégtől anyagi támogatást is kap, valamint kedvező átszállási lehetőségeket biztosít Milánóban résztulajdonosa járatairól az USA felé, nem fair módon jár el.
Az Air Italy lassan, de biztosan és egyre hangsúlyosabban nyugat felé bővülő hálózatában a heti húsz transzatlanti járat bizonyos szempontból tekinthető plusz kapacitásnak a dohai ötcsillagos saját, közvetlen kapcsolatai mellett, mert csak egyetlen olyan célállomást, San Francisco-t szolgál ki, amelyet a Qatar nem.
Más szempontból viszont helytálló az Qatar Airways érvelése, miszerint szó sincs a megállapodások megszegéséről. Ezt részben arra alapozzák, hogy a transzatlanti járatok még code share megállapodásokban sem szerepelnek. A katariak az EU szabályainak megfelelően 49%-os tulajdonrésszel bírnak az Air Italy-ban.
A rangos Air Transport World folyóirat már decemberben szerkesztőségi állásfoglalásban marasztalta el a mindenben szálkát kereső American Airlines, Delta Air Lines és United Airlines alkotta triót, mert az Air Italy-val szemben felhozott érveik ingatag lábakon állnak – és ez akár érvényes lehet a mostani szenátori aggodalmakra is.