9,99%-os részesedést szerzett a British Airways-t, az Iberia-t és a Vueling spanyol diszkont légitársaságot tulajdonló International Airlines Group-ben (IAG) a Qatar Airways – jelentette be közleményében a dohai központú, ötcsillagos légitársaság.
(Fotó: AIRportal.hu)
A Qatar Airways a jelenleg létező codeshare megállapodások és a oneworld légiszövetségi tagsága révén az International Airlines Group-pal meglévő kereskedelmi kapcsolatai erősítése és működésének fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseinek részeként 2015. január 30-án vásárolt 9,99%-os részesedést az IAG-ben.
Az Európai Unió jogszabályai szerint a nem EU-s részvényesek tulajdoni hányada az EU-s légitársaságokban maximálva van. Ennek értelmében az EU-s légicégek többségi tulajdonrészük EU-s részvényesek tulajdonában kell maradjon. A Qatar Airways megfontolhatja, hogy tovább növelje tulajdonrészét az IAG-ben, azonban jelenleg nem kívánja átlépni a 9,99%-ot.
„Az IAG egy remek lehetőséget biztosít számunkra a nyugati irányú stratégiánk további fejlesztésében. A oneworld légiszövetségbe történő belépésünk is indokolja, hogy rövid távon egyre közelebbi kapcsolatban dolgozzunk együtt az IAG-vel és várakozással tekintünk a további hosszabb távú együttműködés elé is.” – nyilatkozta Akbar Al Baker a Qatar Airways Group vezérigazgatója.
Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója szintén üdvözölte a Qatar Airways, a világ egyik vezető légitársaságának bevásárlását az IAG-be és kifejezte, hogy hosszú távú, támogató részvényesként tekint az új résztulajdonosra.
„Egyeztetni fogunk a Qatar Airways-szel a közelebbi együttműködés lehetőségeiről és az IAG, mint világszinten vezető légitársasági csoport céljairól.” – mondta el Walsh.
Az IAG 2011-ben alakult spanyolországi székhelyű cég, mely a British Airways, az Iberia és a Vueling anyavállalataként működik. A cég részvényeit a londoni és a spanyol tőzsdéken jegyzik. A cég központja Londonban található.
Az IAG az elmúlt években többször próbálta felvásárolni az ír nemzeti légitársaságot, az Aer Lingust – sikertelenül. 2015. januárban azonban egy lépéssel közelebb kerültek a felvásárláshoz, mert az Aer Lingus vezetése elfogadta az IAG felvásárlási ajánlatát.
Stratégiaváltás a Qatar Airways-nél?
A Qatar Airways ezidáig az organikus növekedésre helyezte a hangsúlyt, azaz saját útvonalhálózata, szolgáltatásai és flottája fejlesztésébe invesztált.
Akbar Al Baker a cég vezére erre minden adandó alkalommal felhívta a figyelmet, legutóbb decemberben, Toulouseban, új gépük az A350 XWB átvételekor hangsúlyozta, hogy a Qatar Airways elkötelezett az organikus növekedés mellett.
Az IAG közel 10%-ának megvásárlásával a dohai légitársaság nem csak Európa, de a világ egyik vezető légicégében szerzett tulajdonrészt. A Qatar Airways számára az 1.73 milliárd dollár értékű bevásárlás a cég nyugati irányú terjeszkedését és a dohai repülőér világ szintű hub-bá válási ambícióit segítheti.
A British Airways és az Iberia észak- és dél-amerikai kontinensen birtokolt pozícióit – az eddig is meglévő codeshare alapú és a oneworld légiszövetségen belüli együttműködés további mélyítése révén – a Qatar Airways még inkább kiaknázhatja a jövőben saját növekedési céljai érdekében.
A két cégvezető között eddig is jó volt a kapcsolat, hiszen a Qatar Airways a oneworld légiszövetségbe 2013-ban történt belépését Willie Walsh szponzorálta. Nem mellékes tény, hogy Európa legnagyobb légiközlekedési központja, a British Airways központi repülőtereként működő Heathrow Airport-ot üzemeltető vállalatban 2012. óta 20%-os érdekeltséggel rendelkeznek qatari befektetők.
Európában folyik a harc az öböl-menti barátok közt
A három nagy öböl-menti légitársaság különböző stratégiával harcol a globális piaci pozícióinak erősítéséért és a központi repülőterein átmenő forgalom további növeléséért. Az egyik fontos harcszíntér mostmár egyértelmű, hogy Európa válságban lévő légi piaca lett.
A legnagyobb öböl-menti légitársaság, az Emirates – egyelőre – továbbra is az organikus növekedés stratégiáját követi, azaz inkább saját járathálózatuk és flottájuk fejlesztésébe fektetnek be felvásárlás helyett.
Az Emirates ugyan rendelkezik codeshare megállapodásokkal, de nem tagja egyik légiszövetségnek sem. A stratégia sikeres, hiszen a dubaji repülőtér 2014-ben lenyomta az eddigi világelső Heathrowt, ha nem is teljes utasforgalom tekintetében, de a nemzetközi járatokon utazók számában.
A 2. helyezett közel keleti légitársaság, a Qatar Airways eddig szintén elzárkózott a felvásárlásoktól, azonban bevásárlása az IAG-be egyértelműen a dohai légitársaság globális pozícióinak erősítése és a dohai hub forgalmának növelése érdekében történt.
A Qatar Airways 2013. óta a oneworld tagjaként erősíti pozícióit a légiközlekedési piacon. Bár az elmúlt év végén a Qatar-t hírbe hozták, hogy felvásárolná a lengyel LOT egy részét, az üzlet mégsem jött létre, legalábbis eddig.
A harmadik arab légitársaság, az Etihad Airways évek óta vadászik a felvásárolható európai légicégekre. Európában a legnagyobb üzletet a csőd szélén egyensúlyozó Alitaliaval kötötte, de a szerb JAT (ma Air Serbia) megújulásában is vezető szerepet vállalt, valamint tulajdonrészt szerzett a német Air Berlinben és a svájci Darwin Airlines-ban is, amely ma már Etihad Regional néven működik.