Több mint háromszáz utas beszállítása mindössze húsz perc alatt? A Lufthansa szerint lehetséges, biometrikus ellenőrző és beszállító rendszer segítségével, amit Los Angelesben vezetnek be elsőként.
A német légitársaság egylépcsős, biometrikus azonosításon alapuló beszállító rendszert vezetett be nemrég a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtéren.
A rendszert az Amadeus informatikai cég fejleszti, és voltaképpen egy fejlett arcfelismerő rendszer, amely útlevél, papír alapú beszállókártya, és határellenőr végezte ellenőrzés nélkül hajtja végre az utas beszállítását.
A rendszer lényege, hogy az utas közelít a kapuhoz, mely a beépített biometrikus kamera segítésével lefényképezi az arcát. A felvételt ezután összehasonlítja az utasok neveivel a CBP adatbázisban társított felvételekkel, és amennyiben talál egyezést, beengedi az illetőt – írja a Travelweek.
A Lufthansa szerint ezzel a módszerrel egy Airbus A380-as akár ötszáz utasának ellenőrzését húsz perc alatt el lehet végezni, vagyis ennyi ideig tart míg egy ekkora embertömeg áthalad egy ilyen rendszeren.
Ez jóval rövidebb idő, mint a megszokott papír alapú, vagy sok esetben már digitális beszállókártyával végzett kapuk esetében. Ezzel a módszerrel rövidülhet a repülőtereken a sorban állási idő.
Hódít a biometrikus azonosítás
Egyre több légitársaság kezdi el alkalmazni az utasok kezelésének valamely fázisában a biometrikus elveken alapuló rendszereket, mivel azok számos előnnyel járnak, és viszonylag könnyen integrálhatóak a jelenlegi utaskezelő rendszerek mellé vagy helyébe.
Hasonlóan a Lufthansához, a British Airways is nemrég telepített arcfelismerő önbeléptető kapukat Los Angelesben, hogy így gyorsítsa meg a beszállókártya ellenőrzés folyamatát. A brit cég a német vetélytársához hasonló adatokat nem közölt, de valószínűsíthetően hasonló hatékonyságú rendszerről van szó.
A technológia már keletebbre is kezd elterjedni, a dubaji központi reptéren a közelmúltban száz hasonló kaput telepítettek, és az AirAsia maláj low-cost légitársaság is bejelentette, hogy országában elsőként alkalmazza a technológiát.
Az Air New Zealand is kacsingat a biometrikus azonosítás felé, bár az új-zélandi cég még „csak” a poggyászfeladás területén integrálta azt rendszerébe. Aucklandben 2016-ban öt, a tavalyi évben pedig további nyolc ilyen csomagfeladó automatát helyeztek üzembe, szinte száz százalékban automatizálva bázisrepterük utasfelvételi, becsekkolási és beszállítási folyamatát.