Biztonsági felminősítésre pályáznak a Szövetségi Légügyi Hatóságnál (FAA) a thai és vietnami hatóságok, hogy ezzel is bizonyítsák: képesek a biztonságos légiközlekedés fenntartására.

Az Aviation Week cikke szerint a két ország repülésbiztonsági ügynöksége 1-es kategóriás biztonsági tanúsítvány kiadását akarják elérni, mivel ez elengedhetetlen, de nem egyedüli feltétele annak, hogy a két ország légitársaságai járatokat indítsanak az Egyesült Államokba, illetve codeshare megállapodást kössenek amerikai légitársasággal.

A térségben összesen 5 ország tartozik a 2-es kategóriába, India pedig azon fáradozik, hogy a korábban feltárt biztonsági réseket betömködje, de egyelőre megtarthatta 1-es kategóriás besorolását. A lefokozást mindenképpen szeretnék elkerülni, mert visszajutni sokkal nehezebb és rendkívül időigényes, bonyolult feladat lenne.

A két távol-keleti országnak elsősorban jogalkalmazói problémái vannak, kevesen dolgoznak a szektorban, így nem tudják rendesen ellátni felügyelői feladataikat. De ugyanúgy fontos a megfelelő finanszírozás és a megfelelő mennyiségű tapasztalt szakember is. Utóbbi azonban rendkívül nehéz, mert a légitársaságok is ezekért az emberekért versengenek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Thaiföld még 2015-ben vesztette el megfelelő besorolását az FAA-től, miután megbuktak az ENSZ repülési szerve, a Nemzetközi Polgári Légügyi Szervezet (ICAO) egyik auditján. Azóta pedáloznak, hogy valahogy visszaszerezzék azt, a kormány rengeteg intézkedést tett, sok felügyelőt vett fel, a légitársaságoknak újra auditra kell jelentkeznie náluk, és létrehozták a Thai Légiközlekedési Hatóságot is, amely rengeteg feladatot vett át a Polgári Repülési Hatóságtól.

Az ICAO-ot már meggyőzték, most az FAA van soron, az ellenőrzés a jövő év első felében várható. Ha sikerrel járnak, akkor a Thai Airways újra indíthat járatokat az Egyesült Államokba.

Vietnam szintén az 1-es kategóriára hajt, bár nagy különbség Thaiföldhöz képest, hogy a kommunista országnak nem volt korábban repülésbiztonsági besorolása az FAA-től. Az ország légügyi szakemberei ezért szoros együttműködnek az FAA-vel, sőt, a Boeingggel is, az amerikaiak már meglátogatták a vietnami hatóságokat, az előzetes visszajelzések pozitívak voltak.

Ez után a Vietnam Airlines kifejezte szándékát arra, hogy járatokat indítson az Egyesült Államokba. Erre egyébként meglenne a flottájuk, további két Airbus A350-es és 8 darab Boeing 787-10-es Dremaliner is érkezik a flottába.

Indiában az 1-es kategória visszaszerzéséhez ugyanazokban a pontokban kell erősíteni, mint Thaiföldön és Vietnamban: több tapasztalt szakemberre van szükség.

Gondban van Indonézia is, az unió még 2007-ben tette fekete listára az országot és annak légitársaságait, bár egy-egy cégnek soron kívül megadták az engedélyt európai járatok teljesítésére idén júniusban. Az FAA 2016-ban adta meg az országnak a legmagasabb minősítést, de a Lion Air október 29-i katasztrófája újra felvetette a biztonsági kérdéseket.