Alig 6 hónapja állt szolgálatba a Boeing 747-es legújabb generációja és máris 200 repülőtéren került jóváhagyásra az amerikai repülőgépgyár valaha gyártott legnagyobb kereskedelmi típusának üzemeltetése. A Boeing ezzel arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy repülőgépük a kategória leghatékonyabbja az üzemeltetéshez szükséges földi kiszolgálási engedélyek megszerzésében.
A Boeing 747-es típuscsalád legújabb generációja, a 747-8 elsőként a teherszállító, Freighter változattal állt szolgálatba 2011. október 12-én, amikor is az első megrendelő, a Cargolux átvette repülőgépét. Azóta öt légitársaság 14 darab Boeing 747-8F típusú repülőgépe üzemel szerte a világban. Az egyik üzemeltető, az AirBridge Cargo Airlines épp a hét elején vette át második teherszállító 747-8-asát.
A budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre elsők között érkezett a Cargolux Boeing 747-8F típusú repülőgépe, amikor 2011. október 17-én a hajnali órákban földet ért az elsőként átvett vadonatúj, LX-VCB lajstromú repülőgép. A luxemburgi cargo légitársaság legújabb típusa azóta is rendszeres vendég Budapesten, így a Boeing által büszkén hirdetett jelenleg aktív 63 kiszolgáló repülőtér között a magyar főváros légikikötője is jelen van.
A Boeing 747-8 az egyetlen 400 felleti utas szállítására alkalmas repülőgép, amely több, mint 60 repülőtérre közlekedik. Nem kis teljesítmény ez, hiszen a világ leghosszabb törzsű kereskedelmi repülőgéptípusáról van szó, amelynek szárnyfesztávolsága elődmodelljénél, a -400-as változaténál is 3.5 méterrel szélesebb. Így a szolgálatba állása óta eltelt időt figyelembe véve valóban gyorsan és hatékonyan tudott integrálódni a repülőterek kiszolgálási rendszereihez.
Boeing 747-400 vs. Boeing 747-8
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) besorolásában a Boeing 747-8-as „F” repülőtéri kategóriában üzemel. A szervezet ezen kategóriák meghatározásához két alapvető adatot vesz figyelembe: a repülőgép szárnyfesztávolságát, valamint a főfutú két szélső abroncsa közötti távolságot.
A Boeing 747-400-as változat méreteinél fogva a kisebb, „E” kategóriában üzemelhetett. Az amerikai repülőgépgyár nagy fegyverténye azonban, hogy a 747-8-as nagyobb teljesítményt kínálva is képes a meglévő repülőtéri infrastruktúrákban üzemelni, ugyanis mint azt a Boeing számításai igazolták számos esetben elegendő a 747-400-asokra felállított eljárásrend a repülőgép kiszolgálására. A típus eladhatósága szempontjából ez azért fontos tényező, mert semmilyen, vagy csak csekély átalakításokat kell végezni azokon a repülőtereken, amelyek fogadni, illetőleg üzemeltetni kívánják a Boeing 747-8-asokat.
A jeles alkalom, amelynek apropóján a Boeing ismét felhívta a figyelmet négyhajtóműves típusának hatékonyságára az a sorrendben 200. repülőtér, a londoni Heathrow, amelyen a Boeing 747-8-as megszerezte az üzemelési engedélyeket.
Miközben sorra érkeznek a jóváhagyások és típusengedélyek a világ repülőtereiről a Boeing rövidesen átadhatja az első légitársaságnak az utasszállító, Intercontinental változatot, amelyet a Lufthansa fog szolgálatba állítani.
Forrás: Boeing Media (2012. április 3.) / Fotó: KristofCs (Cargolux B747-8F)