Újabb Malév repülőgépmodell került a boltok polcaira, ezúttal a flotta egykori legnagyobb, Boeing 767-300ER típusát örökítette meg a Phoenix Model. Bemutatónkban a HA-LHC lajstromot viselő repülőgép történetének ismertetése mellett a megszokott módón részletes fotó-összeállítással is szolgálunk olvasóink számára.

A Phoenix Model több, Malév színeket viselő repülőgépmodellt is kiadott már. A távol-keleti gyártó nemrég dobta piacra a légitársaság legnagyobb három-hajtóműves típusát, a Tu-154B2-est 1:200 méretarányban, de ezt megelőzően készült már azonos méretarányban Tu-134-es és 1:400 méretarányban Tu-154-es is. Mindegyik említett modell a Malév korábbi, kéttónusú kékből álló festését viseli.

A Phoenixről annyit érdemes tudni, hogy fémből készíti modelljeit, amelyek mindegyike futóművekkel és a törzsön elhelyezett állványfoglalattal hagyja el a gyártósorokat. A cég jó minőségű, kedvező ár/érték arányú termékeiről vált ismertté a világ modellgyűjtőinek körében.

A legújabb magyar vonatkozású modell több szempontból is kiemelt figyelmet érdemel, ugyanis számos tekintetben első pozícióra tesz szert:
– A Phoenix most először gyárt Malév modellt a légitársaság 1989-ben bevezetett és egészen az idén februárban bekövetkezett csődjéig érvényes arculati terve szerint,
– A Phoenix most először készít magyar lajstromot viselő, de nyugati gyártmányú repülőgépet,
– Most először jelenik meg 1:400 méretarányú szélestörzsű Malév repülőgépmodell,
– A Phoenix az első, amely az egykori nemzeti légitársaság valaha volt legnagyobb típusát, a megnövelt hatótávú Boeing 767-300-as kicsinyített mását fémből elkészítette.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az állvány nem része a csomagolásnak, azt külön kell megvásárolni, de a standard foglalatnak köszönhetően többféle gyártó terméke is kompatibilis. (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)


A Boeing 767-es a magyar nemzeti légitársaság szélestörzsű zászlóshajója volt. A Malév flottatörténetében 1992 és 2008 között kettő saját rendelésre készült 767-200ER és három átvett (bérelt) 767-300ER teljesített különböző időbeli megosztásban szolgálatot.

A típus a vállalat, az ott dolgozók, a magyar repülésrajongók és talán az utasszállító gépek világában jártasabb honi utazók büszkesége is volt. Függetlenül attól, hogy kinek mi volt a kedvenc típusa, kihez melyik gép állt a legközelebb, a 767-esről tudva levő volt, hogy az a magyar flotta legnagyobbja. Az a gép, amely a világ legtávolabbi pontjain is méltón képviselte a magyar nemzeti légitársaságot és rajta keresztül Magyarországot. A mindennapokban olyan nagy presztízsű célállomásokra közlekedett menetrendszerűen, mint New York, Torontó, Peking, vagy Bangkok, az egzotikus charter járatokról, mint amilyen a kubai, vagy az afrikaiak voltak nem is beszélve.

A modellgyártók ez idáig négyféle változatban adtak ki a Malév Boeing 767-est. Minden esetben a legelső, 1993. május 10-én Ferihegyre érkezett HA-LHA lajstromú 767-200ER került megörökítésre. A valóságban 6.4 méterrel hosszabb törzsű 300-as modellről eddig nem készült sem összepattintós (snap-fit), sem fém öntvény (diecast) kategóriájú modell. Már csak azért is hiánypótló a Phoenix legújabb kiadása, mert a Malév is ritkán jelenítette meg reklámanyagaiban a 300-as változatot. Sokkal nagyobb szerepet kaptak a 200-asok, vélhetőleg azért, mert azok voltak a szélestörzsű flotta állandó tagjai. Nagyméretű irodai modell is csak 200-as 767-esről készült.

HA-LHC a Malév-flottában

A HA-LHC lajstromú Malév Boeing 767-es fa talpazatú Gemini állvánnyal. (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)

A Phoenix most megjelent modellje a Malév második HA-LHC lajstromú 767-esének állít emléket. Volt ugyanis egy másik gép, amely ugyanezt a lajstromot viselte. A két saját rendelésű 767-200ER megérkezése előtt bérlésre került egy vadonatúj 767-300ER, amely 1992. április 26-án érkezett Ferihegyre és fél éves szolgálata alatt európai menetrendszerű járatok mellett észak-amerikai, valamint japán chartereket teljesített, megalapozva a Malév interkontinentális járatindítási terveit és nem utolsó sorban a hajózók típusgyakorlatát. Az első LHC története 1992. október 29-ével zárult, amikor a gépet átadták új üzemeltetőjének, a China Southern Airlines-nak és végleg elhagyta a budapesti repülőteret.

A második LHC története majd 15 évvel később kezdődött, amikor az oneworld csatlakozási lázban égő Malév úgy döntött, hogy hosszú távú kapacitásait bővítve a két meglévő Boeing 767-200ER típusú gépe mellé egy még nagyobb utasbefogadó-képességű 300ER változatot bérel. A döntés istenigazából már korábban megszületett, sőt 2006-ban még az is felmerült a vállalatvezetésben, hogy a már több, mint 10 éves 200-asokat is a hosszabb törzsű változatra cserélik, de ennek pénzügyi megvalósíthatósága erősen kérdéses volt. LHA és LHB végül a flottában maradtak és hozzájuk csatlakozott a harmadik 767-es, amely 2007. március 28-án érkezett meg Ferihegyre.

A Boeing 767-306(ER) a KLM Royal Dutch Airlines flottájából, egyenesen Amszterdamból érkezett a Malévhez. A holland nemzeti légitársaság 1995 nyarán vezette be a 767-300-as típust. A vállalat azonban 2002-ben a szélestörzsű gépeit érintő átalakítási programjának keretében búcsút hirdetett a kéthajtóműves amerikai gyártmánynak. A Malévnek épp jókor jött az 1999-ben gyártott, General Electric hajtóművekkel szerelt nagy 767-es és öt éves bérleti szerződést írt alá az International Lease Finance Corporation-nel (ILFC), amellyel akkor már kiterjedt kapcsolatai voltak a cégnek, hisz a 737 Next Generation gépek is ettől a vállalattól voltak lízingelve. A KLM-nél PH-BZM lajstrommal szolgáló 767-es újonnan ált forgalomba a holland légitársaságnál, így a Malév második üzemeltetőként léphetett színre a gép történetében.

A modell méretei: törzshossz: 13.73cm; szárnyfesztávolság: 11.89cm (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)


Egy a KLM hangárjában készült fotó tanúsága szerint a Malév megbízottjai 2007. március 9-én kezdték meg a Zsótér László tervezte arculati elemek felfestését. Az első Malév színekben, de még holland lajstrommal történő berepülésre március 15-én került sor. Az új zászlóshajó március 28-án, szerdán érkezett meg Budapestre, amelyet követően április 13-án teljesítette első magyar légtérben végrehajtott, a hatósági engedélyek megszerzéséhez szükséges tesztrepülését.

A legújabb 767-es 229 utas szállítására volt alkalmas, amely a légitársaság sajtóközleménye szerint 24% többletkapacitást jelentett az addigi legnagyobbnak számító 767-200ER 185 utas-férőhelyéhez képest. “Annak ellenére, hogy a nagyobb, mintegy 181 tonna felszálló súlyú gép 7-8%-os pluszköltséggel üzemel, a székköltség 14-15%-kal lesz kevesebb, mint a régebbi típus esetében” – közölte a Malév.

A modell és doboza. (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)


A nagy napra, amelyen a cég történetének férőhelyek tekintetében is legnagyobb repülőgépe először utasokkal a fedélzetén levegőbe emelkedett április 15-én került sor: LHC első menetrendszerinti útja a Távol-Keletre, Bangkokba vezetett. A gép a turista osztályon 2-3-2, míg a business osztályon 2-2-2, a 767-esek esetében klasszikusnak számító üléselosztással üzemelt. A fedélzeti szórakoztató rendszert illetően az utasok a 10 csatornás zeneszolgáltatás mellett kivetítőn élvezhették a repülés menetideje alatt vetített filmet. Az üzleti jegyet váltók annyiban voltak kivételezettebb helyzetben, hogy ott a széles bőrülésekbe épített, személyes LCD-monitorokon folyt a közvetítés. A Malév fedélzeti magazinja, a Horizon szerint a turistaosztályon két, a business osztályon hat film egyidejű sugárzására volt alkalmas a video-rendszer.

Az új gép bemutatásakor a Malév sajtóközleménye összehasonlítást is tett a flotta HA-LHB lajstromú 767-200ER típusával, amelyből kiderült, hogy a hosszabb törzsű LHC 16 SkyClub (business) és 213 turista osztályú üléssel rendelkezett, szemben a rövidebb gép 24 üzleti és 161 turista ülésével. Ismét a hivatalos közleményt idézve a légitársaság a következők szerint fogalmazott a gép teljesítményét illetően: “A megnövekedett székkapacitás kihasználása a Malévnek nem jelent nehézséget, mert a hosszú távú járatok a légitársaság legnépszerűbb útvonalai közé tartoznak.”

A hatótávolság tekintetében LHC 10200km, míg LHB 12500km megtételére volt képes. A Malév 2007. évi nyári menetrendjében három 767-es repülte a New York-i, torontói és bangkoki útvonalakat, valamint továbbra is közlekedtek charter járatként japán desztinációkra.

Megszűnnek az interkontinentális járatok: Búcsúznak a 767-esek

2008. október 26-án egy korszak zárult le a Malév történetében. A kora reggeli órákban a menetrendnek megfelelően megérkezett a légitársaság 091-es járata New York JFK-ről. Utoljára hangzott el Boeing 767-es teljesítette Malév járat fedélzetén a landolást követő percekben a “Hölgyeim és Uraim Üdvözöljük Önöket Budapesten!” kezdetű utas-tájékoztató. A téli menetrend bevezetésével beszüntetésre kerültek a hosszú távú járatok. LHC-t már 10 nappal korábban, október 16-án át is festették új üzemeltetője az S7 Siberia Airlines színeire.

Szélestörzsű Malév gép. Vajon lesz-e újra olyan magyar légitársaság, amely rendszeresen közlekedik New York, Toronto, vagy más távoli nagyváros repülőterére? (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)


Az orosz légitársaság azonban húzta-halasztotta a hosszasan a ferihegyi hangárok előtti parkolásra kényszerült gép átvételét, míg végül az Air Seychelles-vel kötött bérleti megállapodást az ILFC. LHC július 2-án egzotikus egyenruhát öltött és másnap berepülést hajtottak végre vele új üzemeltetőjének Budapestre küldött pilótái. A gép tökéletesen teljesített és S7-FCS lajstrommal az Air Seychelles-nél folytatta szolgálatát egészen idén májusig, amikor rövid időre ismét tárolásra került. Június 16. óta azonban ET-AQG lajstrommal ismét forgalomba állt. Az afrikai Ethiopian Airlines számára teljesít járatokat.

A Malév színekben pompázatos 767-es modellt a Phoenix a Platinum Series sorozatában adta ki. A limitált kiadás ellenére viszonylag nagy példányszámban került forgalmazásra, így a legtöbb gyűjtő idejében és kategóriájának elfogadható áron juthat hozzá. A gyártó a dobozba állványt nem mellékel, azt igény szerint külön kell megvásárolni.

Cikkünk alatt további képeket tartalmazó galériával folytatjuk a Phoenix 10625 cikkszámú modelljének bemutatását.

Írta: Csemniczky Kristóf

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!