A HNA-csoport problémái lassan a Hong Kong Airlinest is elérik, a városállam kormányzata ezért már tervet készít arra az esetre, ha a légitársaság a kínai újévhez kapcsolódó csúcsidőszakban omlana össze. A cég azonban cáfolja a rossz anyagi helyzetére vonatkozó pletykákat.
A kínai HNA-csoport pénzügy gondjai valószínűsíthetően hatást gyakorolnak a különleges státuszú városállamban, Hongkongban működő leánycégére.
Ezért arra az esetre, ha a Hong Kong Airlines éppen a február eleji kínai újév ünnepi időszakában menne csődbe, a helyi kormányzat válságtervet készít a South China Morning Post cikke szerint, mivel a légitársaság a harmadik legnagyobb forgalmat bonyolító cég a városban.
Leállása esetén ugyanis több tízezer utas ragadhat a reptereken, sajtóértesülések szerint ezért a légügyi hatóság más nagy légitársaságokkal konzultált a mentesítő és pótló járatokról.
A légitársaság azonban cáfol, közlésük szerint nem is kaptak információt a kormányzattól arra vonatkozóan, hogy miattuk készítenének elő bármilyen krízistervet. Egyértelművé tették, a megszokott rendben folytatják az üzemelést, és minden leállás közeli állapotra vonatkozó pletyka megalapozatlan. Közlésükben perrel fenyegettek meg mindenkit, aki a cég csődjéről közölt híreket.
A február 1-10-ig tartó ünnepi csúcsidőszakban a tervek szerint közel ezeregyszáz járatot teljesít majd a Hong Kong Airlines, amelyekre 224.000 utasnak van érvényes foglalása, 4,2%-kal többnek, mint az előző év azonos időszakában.
Ugyanakkor iparági források szerint a cégnek a január 20-ig esedékes számlák kifizetésére a többségi tulajdonos HNA-csoporton keresztül 550 millió dolláros plusz finanszírozást adott a Kínai Fejlesztései Bank (CDB).
Ugyanez a pénzintézet felügyeli a HNA különböző befektetéseit, az ő nyomásukra kellett a holdingnak eladnia az elmúlt években ötven milliárd dollár értékben felvásárolt ingatlanjai és turisztikai befektetéseinek egy részét.
Majdnem erre a sorsra jutott a Hong Kong Airlines és kontinensen belüli járatokra specializálódott testvérvállalata, a Hong Kong Express is, azonban ezek az ügyletek még a likviditási gondok jelentkezése előtt kútba estek.
A csoport gondjai azonban nem most kezdődtek, mint arról beszámoltunk, rossz anyagi helyzete miatt a HNA-hoz köthető légitársaságok késleltették az új gépek átvételét, amelyek így feltorlódtak az Airbus üzemeiben, hátráltatva a gyártást is.
A HNA emellett a Deer Jet nevű, luxus gépek bérbeadására szakosodott cégét is teljesen felszámolta, így vevőt keresnek a világ legmodernebb, egyben egyik legnagyobb és legdrágább VIP-repülőgépére, a Boeing 787-8 Dreamlinerükre is.
Ha a helyzet tovább romlik, és kifizetetlen számlák halmozódnak fel, akkor a Hong Kong Airlines egy időre üzemelési engedélyét is elveszítheti, ezt igyekeznek elkerülni a február közepéig tartó időszakban.
A hongkongi mellett a pekingi kormányzatnak sem érdeke a csőd, amit a sajtóhír szerint a légitársaság túl nagy mérete és szerepe miatt pár héten belül nem is fognak hagyni bekövetkezni, mivel más cégek nem tudnának elegendő kapacitást felszabadítani a pótlásra.
Ellentmond ugyanakkor a HNA és ezen keresztül a Hong Kong Airlines körüli rémhíreknek, hogy júniusban a holding 300 gépre szóló keretszerződést, és stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a COMAC kínai állami repülőgépgyártóval.