A Smartwings Grouphoz tartozó Czech Airlines nagyon közel van a csődhöz, mivel adósságait nem tudja fizetni, állami támogatásra nem számíthat, újabb hitelt pedig nem kap. A szakszervezetekkel közölték: a moratórium szombati lejárta után minden dolgozót elbocsáthatnak.

A Hospodárske Noviny cseh lap információi szerint a nemzeti légitársaság anyagi helyzete soha nem volt olyan rossz, mint most. A járvány okán bevezetett utazási korlátozások miatt bevételei minimálisra redukálódtak, áruszállításból sem tudnak megfelelő mennyiségű pénzt szerezni.

A csoport ezért még tavaly támogatást kért a kormánytól, 1 milliárd korona (13,8 milliárd forint) vissza nem térítendő állami mentőövre tartottak igényt, ennek az összegnek a legnagyobb része a Czech Airlines-nál landolt volna.

Fotó: AIRportal.hu

A kormányzat azonban részben politikai okok miatt megtagadta a segítséget: nem tetszett a cseh vezetésnek, hogy a cég kínai befektetője, az állami irányítású CITIC Group nem akart tőkét emelni a társaságban.

Ezt támasztja alá a lap azon információja is, hogy a kínaiak még tavaly el is akarták adni a Smartwingsben lévő részesedésüket, de nem tudtak megállapodni az árról.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A piacról a Czech Airlines már nem tud újabb hitelt szerezni még állami kezességvállalással sem, de ha lehetne is, információk szerint a repülőgépek tulajdonosa és bérbe adója (és így az egyik legnagyobb hitelező) ezt amúgy sem támogatná.

A közlekedési és ipari minisztérium a lap megkeresésére közölte: semmilyen támogatási programon nem dolgoznak, amely a Smartwings csoportot érintené.

A Czech Airlines ezek után a lap információi szerint tájékoztatta a személyzetet képviselő szakszervezetet, hogy mind a 430 dolgozóját elbocsáthatja. Tereza Löffelmanová, az érdekképviselet vezetője megerősítette, hogy kaptak ilyen értesítést a cégtől.

Elmondása szerint a munkavállalókat nem tájékoztatták arról, hogy a cég hogyan akarja a következő heteket átvészelni.

A Czech Airlines vesztét okozhatja az is, hogy a Smartwings beáldozhatja a csoport túlélése érdekében, cserébe viszont a piacról tudna hitelt szerezni.

A lap megkeresésére a társaság szóvivője nem kívánta kommentálni az értesülést, közlése szerint a tavaly ősz óta a hitelezőkkel szemben védelmet biztosító moratórium szombati lejártáig nem nyilatkoznak.

Az MTI délutáni híre szerint Vladimíra Dufková, a Czech Airlines szóvivője a hírre reagálva szerdán azt mondta, hogy folytatódik a légitársaság megmentésére irányuló szerkezetátlalakítás, az újabb elbocsátás egyelőre csak terv, amely nem biztos, hogy teljes egészében megvalósul.

Ezen időszak alatt a cégnek nem kell fizetnie adósságait, források szerint ez mentette meg a Czech Airlines-t a bedőléstől a járvány első hullámában.

Arról azonban nincsenek hivatalos adatok, hogy pontosan mekkora hitelállománya van a Smartwingsnek vagy a Czech Airlines-nak. A helyzet súlyosságát az is példázza, hogy karbantartó partnere a ki nem egyenlített számlák miatt visszatartotta két ATR 72-esét, bár ezt végül a bíróság megtiltotta.

Az elmúlt évben a Smartwings csoport utasforgalma 80 százalékkal 1,8 millióra csökkent, de már a 2019-es év sem volt teljesen zökkenőmentes a Boeing 737 MAX-ok repülési tilalma miatt.