Egyes elemzők attól tartanak, hogy a Boeing 737 MAX-ok újbóli engedélyezése után káros többlet jön létre a repülőgéppiacon.

A Reuters hírügynökség adatbázisok alapján azt írta, március óta mintegy háromszáz MAX-ot gyártott le a Boeing, amelyeket itt-ott tárolnak, de ez a szám év végéig a 400-at is elérheti. Ezeket a jóváhagyást követően elkezdik átadni a megrendelőknek, a Boeing saját becslése szerint 18 hónapba telik majd, mire minden egyes legyártott gépet átadnak és kiürítik a tárolónak használt autóparkolókat.

Ennek egyik oka az is, hogy a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség legnagyobb ágálása ellenére a hatóságok nem hajlandóak a régi rendszer szerint egyből elfogadni a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) bírálatát és külön-külön is megvizsgálják a gépet, egységes forgalomba állítási dátum tehát nincs.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

Rob Morris, az Ascend légiközlekedési tanácsadó elemzője a hírügynökségnek azt mondta, a már legyártott gépek átadása, a gyártás tervezett felpörgetése épp egybeesik a gazdaság lassulása miatti visszaeséssel, így

akár ezer gép is feleslegessé válhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezeket a légitársaságoknak persze át kell vennie, ha csak nem állapodnak meg a Boeinggel egy későbbi leszállításban.

Morris elmondta azt is, hogy a MAX-ok kiesése miatt megnőtt a kereslet a régebbi gépek iránt, jelenleg több mint 800 darabbal több 15 évnél idősebb gépet tartanak a flottában a négy évvel ezelőtti szinthez képest.

Forrás: Boeing via Youtube

John Plueger, az Air Lease Corporation lízingcég vezetője pont az elkészült gépek lassú átadása miatt nem aggódik, szerinte két évig is eltarthat a folyamat, ez pedig egyáltalán nem számít gépdömpingnek és semmilyen fundamentális változásra nem számítanak a piacon a MAX-ok visszatérése miatt.

Az aggodalmakat leginkább az szülte, hogy a Boeing a tervei szerint 600 gép gördülhet le jövőre a sorokról, havonta 70 repülőt adhatnak át, ennek 20 százaléka származhat a már elkészült, de letárolt gépek átadásából.