A pilóták tudásának és képességi szintjének megőrzésére hívta fel a figyelmet az Európai Pilóták Egyesülete (ECA), és új, szigorúbb előírások bevezetését, több szimulátoros oktatási lehetőséget javasolt.

A Lufthansánál kapitányi pozícióban szolgálatot teljesítő Tanja Harter, az Európai Pilóták Egyesülete (ECA) egyik igazgatója a testület honlapján megjelent interjúban azt mondta: már a járvány előtt felfigyelt nemcsak az érdekképviselet, hanem a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is arra a jelenségre, hogy kihívást jelent a pilóták képességeinek megőrzése.

A pandémia azonban súlyosbította a helyzetet, mert kutatások szerint az ember tudása és készségei csökkennek akkor, ha hosszabb ideig nem kell használnia. A pilótáknak folyamatosan naprakészen kell tartaniuk magukat, ami nem csak a repülőgépek vezetését, hanem a különböző szabályok, eljárások betartását is jelenti.

A döntéshozók most nagy figyelemmel követik a folyamatokat, mert ehhez hasonló helyzet még nem volt, így az erre adott választ is most kell kialakítani.

Forrás: Lufthansa

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a képességek romlása alatt nem kizárólag a repülőgépek kézi irányításának, hanem bonyolult helyzetek kezelésének módját is értik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szimulátoros gyakorlatok során azt tapasztalták az elmúlt időszakban, hogy a műszeres leszállítóberendezéssel való landolás, vagy az egyhajtóműves manőverezés nem okoz gondot.

De a komplex helyzetek értékelése és megoldása már sokaknak problémát jelent, mert a járvány miatt hosszú ideig nem repültek, így erre a helyzetre mindenképpen megoldást kell találni Tanja Harter szerint.

A pilóták képzésével foglalkozó szervezetektől érkező visszajelzések alapján a kapitány elmondta: a kognitív képességek és kompetenciák, az eljárásrendek ismerete és olyan praktikus képességek, mint a kéz-szem koordináció, vagy rádiózási gyakorlat csökkent leginkább.

Fotó: AIRportal.hu

Arra is felhívta a figyelmet, hogy egyelőre nincs erre a jelenségre megfelelő eljárás, mert soha nem volt ilyen helyzet. Az azonban világos, hogy a légitársaságoknak a szabályokban meghatározottnál több szimulátoros gyakorlatot kellene biztosítaniuk a visszatérő pilóták számára, mert a mostani előírás szerinti idő kevés ahhoz, hogy visszajöjjenek a képességeik.

Azt pedig a légitársaságoknak el kell fogadniuk, hogy egyik pilótájuk sem lesz annyira jó képességű, mint a járvány előtt, de időben kell elkezdeni a visszaszoktató képzéseket. A társaságok szerencsére felismerték a problémát, és többen is plusz lehetőséget biztosítanak szimulátoros gyakorlásra.