Az európai repülőgépgyártó a Wizz Air budapesti oktatási központjában mutatta be virtuálisvalóság-alapú pilótaképzési termékét. 

Az Airbus Virtual Procedure Trainer (VPT) segítségével a típusképzést végző pilóták interaktív módon ismerhetik meg és gyakorolhatják be az Airbus A320 család pilótafülkéjében lévő műszerek, kapcsolók és kezelőszervek működését, valamint sajátíthatják el a szabványos üzemeltetési eljárásokat (SOP) – hangzott el a módszer szerdai bemutatóján.

Ezzel az innovatív megoldással a képzésen lévők egy virtuális pilótafülkében, számítógépekhez csatlakoztatott VR-eszközök segítségével, intuitív módon minden egyes kapcsoló és kezelőszerv használatát megtanulhatják, valamint készségszinten elsajátíthatják a működtetésükhöz szükséges mozdulatsorokat is.

A szabványos eljárásokat, az egyes feladatok helyes sorrendben történő elvégzését akár párban is gyakorolhatják a növendékek, ehhez csupán hálózati összeköttetés szükséges.

A módszer emellett önállóan vagy a mesterséges intelligencia segítségével is használható, sőt a VR-funkció nélkül, kétdimenziós módban sztenderd laptopokon vagy tableteken is lehet gyakorolni vele.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Shane Carroll kapitány, az Airbus Services pilótaképzési megoldásokért felelős vezetője (Fotó: AIRportal.hu)

A termék előnye, hogy a növendékek hatékonyabban és eredményesebben ismerhetik meg az A320 család pilótafülkéjének sajátosságait, és gyakorolhatják be az eljárásokat, ellentétben a korábban használt módszerekkel, amikor kizárólag tankönyvekből lehetett megtanulni, illetve papír pilótafülke mock-upokban lehetett gyakorolni ezeket.

A jövő pilótagenerációja fogékonyabb is az ilyen módon tanulásra, mint az ismeretek tankönyvekből történő elsajátítására – hangsúlyozták a bemutatón.

Forrás: Airbus

A légitársaságok képzési szervezetei számára további előnyt jelent, hogy a pilótanövendékek eljárásoktató nélkül is képesek a VPT megoldást használni.

Emellett fontos szempont, hogy a képzést végzők már a szükséges ismeretek és gyakorlat birtokában kezdhetik használni a drága üzemeltetésű és korlátozott kapacitásban rendelkezésre álló fix vagy mozgó (FFS – full flight simulator) szimulátorokat, valamint azokban a tényleges repülési feladatok gyakorlására és a rendkívüli helyzetek kezelésére tudnak koncentrálni.

Azokat a munkafolyamatokat (repülést megelőző ellenőrzések és beállítások, vagy például a jégtelenítés során alkalmazott eljárások), amelyekhez nem szükséges a szimulátor, akár a virtuális pilótafülkében is gyakorolhatják, mindezzel jelentős idő és költség takarítható meg. A VR-alapú megoldással minden felszállás előtt kötelező a repülőgép körbejárásával elvégzett külső ellenőrzés is elsajátítható. A Wizz Air emellett az európai repülőgépgyártó Mobile Airbus Training experience (MATe) eszközét is használja a pilótái képzéséhez, a termék megszerezte a magyar légügyi hatóság jóváhagyását is.

Az Airbus 2022-ben bemutatott megoldásával a pilóták bizonyíthatóan hatékonyabban és eredményesebben tanulták meg az eljárásokat, segítségével lerövidíthető a típus tanfolyam – emelte ki prezentációjában Shane Carroll kapitány, az Airbus Services pilótaképzési megoldásokért felelős vezetője.

A Wizz Air jelenleg több mint 200 repülőgéppel rendelkezik és 2400 pilótát foglalkoztat. A képzésüknél használt innovatív megoldások alkalmazása elengedhetetlen a hajózószemélyzet utánpótlásának biztosításához, valamint a légitársaság azon célkitűzésének eléréséhez, hogy az évtized végére 500 gépes flottával és ennek üzemeltetéséhez szükséges, magasan képzett személyzettel rendelkezzen – hangsúlyozta Boris Rogoff, a Wizz Air központi üzemeltetési szervezetének vezetője.

Az idén 20 éve működő légitársaság 10 évvel ezelőtt, 2013-ban alakította meg hatósági jóváhagyással rendelkező pilótaképzési szervezetét (Approved Training Organisation – ATO) és első képzési központját Budapesten. A jelenleg három mozgó (FFS – full flight simulator) és egy fix repülőgép-szimulátorral, valamint a légiutas kísérők képzéséhez használt repülőgép mock-upokkal is rendelkező újabb egységét pedig 2018-ban nyitotta meg – emlékeztetett prezentációjában Tóvári Attila, a Wizz pilótaképzésért felelős vezetője.

A vállalat a közelmúltban jelentette be, hogy második képzési bázisa Rómában kezdi meg működését, ez a 2022-ben alapított máltai leánycég pilótáinak oktatására fókuszál majd. A Wizz Air az elmúlt években számos programmal támogatta az új pilóták képzését, pilótaakadémiája mellett egyetemekkel kötött együttműködést, valamint a légiutas-kísérői és kifejezetten a hölgyek számára is indított támogatott pilótaképzési lehetőségeket – tette hozzá a szakember.

Fotó: AIRportal.hu