Akár egymilliárd dollár értékű megállapodást és stratégiai partnerséget is köthet hamarosan egymással a brazil Azul légitársaság és a Lilium eVTOL járműveket gyártó startup. Utóbbi cég 220 repülőgéppel szállna be Brazíliában egy új típusú légiközlekedési hálózat felépítésébe.
A megállapodás pontos részletei még nem ismertek, de az Azul tervei szerint 2025-től szállítana utasokat Brazíliában a Lilium elektromos meghajtású, függőlegesen fel- és leszállni képes (eVTOL), kifejezetten nagy utazósebességre tervezett járműveivel, amiből akár már most leszerződne 220 darab vásárlására – olvasható a közleményben.
A tervek szerint a Lilium Jet nevű gépeket egy közösen létrehozott márkanév égisze alatt az Azul üzemeltetné, a gyártó a háttértámogatást biztosítaná ehhez.
A két cég szerint Brazília ideális terep a rövidebb utakra tervezett, új megoldások bevezetésére, mert az évi közel 100 milliós belföldi utasforgalom mellett hatalmas az ország magán- és üzleti gépes piaca is.
A helyi légitársaságok közül pillanatnyilag az Azul a legnagyobb a kiszolgált városok és járatok száma alapján, nagy tapasztalattal rendelkezik kevésbé frekventált repülőterek kiszolgálásában. A cég eddigi működésének 13 éve alatt a brazil légiközlekedési piac kétszeresére nőtt, ebből az Azul részesedése közel 60 százalék.
A változattól függően 5-7 üléses Lilium Jettel kifejezetten kis kapacitást igénylő útvonalakat szolgálhat ki a jövőben a légitársaság, zéró helyi károsanyag-kibocsátás mellett. A gépek működése egy egyedi megoldáson alapul, ennek lényege, hogy több kisebb méretű, 90 fokban lefelé fordítható, szárnyakon elhelyezett „elektromos sugárhajtómű” emeli a magasba a gépet, ami ezután a szárnyakat ismét vízszintbe állítva gyorsít nagy sebességre.
A gyártó korábban már a világ több pontján, Európában és az Egyesült Államokban is megkezdte a típus tanúsításának és forgalomba állításának előkészítését helyi cégekkel társulva. Európában például a Luxaviation Group, a világ legnagyobb, üzleti repülőgépeket és helikoptereket üzemeltető vállalkozása a legújabb partner, amellyel közösen 2024-ben szeretnék megindítani az első repüléseket már fizető utasokkal a fedélzeten.