Egy felmérés szerint az elmúlt öt évben ezer madárütközés történt a világon, és a forgalom bővülése miatt ez csak egyre több lesz. Az okozott költségek pedig emelkednek az olyan korszerű, azonban drágán javítható gyártási alapanyagok miatt, mint a különböző kompozitok.

Elemzést készített a világszerte tevékenykedő Allianz biztosítási holding a repülőgépeket érintő madárütközésekről – írja az aero.de portál.

Az elmúlt öt évben ezer ilyen eset történt a világon, összesen mintegy 300 millió euró kárt okozva.

Az egyik elhárítási mód, a debreceni drónsólyom pár éve mutatkozott be (Fotó: MTI)

Ezek közül a legnagyobb egyedi költséget, 18 millió eurós javítási összeget egy madárraj okozta, amely miatt súlyosan sérült egy gép egyik hajtóműve.

Az átlagos kár mintegy 322 ezer eurót tesz ki a kutatás szerint. Mint kiderült, a madárütközések egyre gyakoribbak a statisztika szerint, ami a folyamatosan bővülő légiforgalomra vezethető vissza.

Hirdetés

Ezzel párhuzamosan a javítási költségek is egyre növekednek, a kompozit alapanyagok miatt.

Jól ismert következmény: a “Csoda a Hudson folyón”

Ugyanis a korszerű gyártásban használatos újfajta termékek miatt a károkat több idő alatt és magasabb költséggel lehet csak helyreállítani, emellett ezek speciális tudást is igényelnek.

Mindezek miatt a repterek üzemeltetői nagy hangsúlyt helyeznek a madárütközéseket elhárító rendszerekre és eljárásokra, ezeket pedig a jelek szerint, a forgalombővülés miatt folyamatosan fejleszteni is kell – zárul a kutatás.

Ilyen eljárás a Budapesten is alkalmazott költöztetés vagy ragadozómadaras elijesztés, a Debrecenben pár éve bemutatkozott “drónsólyom”, illetve a különböző zajt vagy fényt kibocsátó rendszerek.

Fotó: AIRportal.hu