Hátulról előrefelé és egyúttal a külső oldalaktól a folyosói ülések felé – így jellemezhető a japán All Nippon Airways belföldi járatain érvényben lévő beszállási rend. Az új-zélandi Stuff összeállítása szerint igazán elterjedhetne a világon ez az egyszerű, de nagyszerű módszer.

Feltehetően sok olvasónk találkozott már nehézséggel beszállításkor, a repülőgép fedélzetére érkezve, a sorban állás miatt. További kényelmetlenség, hogy ha egy ablak melletti vagy középső helyre érkezik valaki, akkor fel kell állnia a folyosó felől ülő(k)nek.

Az utastér feltöltésének mikéntje régóta foglalkoztatja a szakembereket, több légitársaság él is valamilyen rendszerrel. Ám ezúttal az új-zélandi Stuff portál hozott egy olyan példát, amely a kommentár szerint egyszerű, de nagyszerű, nem túl bonyolult, és a jelek szerint kitűnően elkerülhető vele a folyosói forgalmi dugó.

A japán All Nippon Airways belföldi járatain olyan rendszer van érvényben, amely szerint az elsőbbségi beszállítással rendelkező utasok után a repülőgép hátulja felől, és egyúttal az ablakok melletti ülések felől töltik fel a kabint utasokkal.

A fedélzeti folyosón az utasok által okozott forgalmi torlódást egyszerű módszerrel el lehet kerülni (Fotó: Airbus)

E két szempont közös alkalmazásával jóval gördülékenyebb a beszállítás folyamata, hiszen az emberi akadályok képződése valamelyest elkerülhető azzal, hogy a hátsó sorok felől egyre előrébb haladva engedik be az utasokat. Igaz, mint a cikk is megjegyzi, a gördülékenységben nyilván nagy szerepet játszik a japánok híresen udvarias és fegyelmezett természete is.

Hoznak még félmegoldásokra is példákat, az USA nagy légitársaságai, vagy a dél-amerikai Latam holding az üléssorok alapján szelektál, illetve csoportokba rendezi az utasokat. Felidézik, hogy létezik egy tudományos szisztéma is, amely viszont túl bonyolult. Szerintük az All Nippon módszere lehetne igazán nyerő, akár világszerte is.

Megjegyezzük, ez ígéretesnek tűnne még a fapados járatok kiszolgálásánál is. Pláne, hogy az esetek nagy részében két ajtóról, a legelsőről és leghátsóról egyszerre zajlik a gyalogos beszállítás, így akár kettébontva is alkalmazható volna a japán rendszer, a gép közepét tekintve origópontnak.

Talán kevesen mosolygnak a csomagok felrakásakor (Forrás: Ryanair)

Hogy megoldásra szükség volna, azt talán az AIRportal.hu olvasói közül is sokan tapasztalhatták. A torlódások a repülőgépek folyosóin ugyanis függetlenek a kézipoggyász-szabályzatoktól.

Beszálláskor, a folyosón megállva számos “kedves” utas percekig vacakol a csomagjával, kabátjával. Ezzel pedig feltartják az ülések között, valamint gyalogos-buszos beszállítás esetén odakint, esetleg esőben-fagyban sorban álló száz-kétszáz utastársat.

A légitársaságok lépéséig ideiglenes megoldásként tanácsolhatjuk, amit e sorok írója szokott alkalmazni, ha előtte történik ilyesmi. Egy udvarias, de határozott, emelt hangú “Elnézést, excuse me!” tíz esetből tízszer működik, a pakolászó utas rájön, hogy az üléssorok közé beállva is végezheti e műveletet (amit amúgy a repülési magasság elérése után is csinálhatna, bármiről is legyen szó).

Saját magunknak pedig érdemes a többiekkel szembeni udvariasságból igen rövid időn belül feltenni a kabátot és kézipoggyászt, vagy az ülés alá helyezni a csomagot.