Szabadulna flottája néhány kiöregedett repülőgépétől az Iran Air, több példányt, köztük Boeing 747SP-ket is elárverez a közel-keleti ország nemzeti légitársasága.
Az Obama-kormányzat néhány évvel ezelőtt lazított az Irán ellen hozott szankciókon, de a jelenlegi amerikai elnök, Donald Trump hatalomra jutása jegelte az enyhítés politikáját, így a helyi légitársaságok nyugati géprendelései is kútba estek.
Az ország légitársaságaira jellemző, hogy extrém módon elöregedett gépparkot üzemeltetnek. Az akadozó alkatrészellátás miatt az egyébként még működőképes példányok egy részét több típusból le kellett állítani, hogy alkatrészbányának használva őket repülésre alkalmas állapotban tartható legyen a többi.
Az Iran Air most többet is elárverez flottája legrégebbi repülőgépei közül.
Az árverésre kijelölt repülőgépek listája:
Airbus A300B2-200: EP-IBT – c/n 185, EP-IBV – c/n 187, EP-IBZ – c/n 226
Airbus A310-200: EP-IBN – c/n 375, EP-IBQ – c/n 389
Boeing 727-200: EP-IRR – c/n 20946, EP-IRS – c/n 20947
Boeing 747-100: EP-IAM – c/n 21759
Boeing 747-200: EP-IAG – c/n 21217
Boeing 747SP: EP-IAA – c/n 20998, EP-IAB – c/n 20999, EP-IAD – c/n 21758
Az összesen 12 kijelölt repülőgép mindegyike igazi matuzsálem, a hetvenes-nyolcvanas években készült példány, de Iránban még nem írták le a típusokat teljesen, katonai vagy civil szolgálatban a Boeing 727-es kivételével mindegyikből fellelhető még egy-egy darab.
Ennek ellenére a jó esetben negyven évnél valamivel fiatalabb, remélhetőleg csak átvitt értelemben véve kalapács alá kerülő repülőgépek már élettartamuk végén járnak. Állapotukról kevés információ van, maximum elhivatott repülésbarátok fotóiról, vagy utolsó repülésük időpontjából lehet következtetéseket levonni.
A legérdekesebb gépek a rövid törzsű, nagy hatótávolságú Boeing 747SP-k (Special Performance), utolsó repülésük 2012 és 2014 közé tehető, azóta Teheránban parkolnak, és valamelyest már hiányosak is lehetnek.
Ezen felül, mint a The Drive cikke emlékeztet, a potenciális vevőknek sem lesz könnyű dolga a vásárlással. A nemzetközi szankciók és az ország bankrendszerének elszigeteltsége miatt külföldről pénzt utalni Iránba szinte lehetetlen, amerikai állampolgárok és cégek részéről pedig a törvények sem támogatják az ilyen ügyleteket, illetve a beutazást sem.
Ha külföldi vevőt nem találnak, utolsó lehetőség, hogy a hadsereg veszi át a gépeket. Ilyenre nem csak az Iran Airnél volt már példa, a fegyveres erők aktívan használt Boeing 707-es tankerei például a Saha Airtől származnak, a nemzeti légitársaságtól érkező plusz gépek pedig részben orvosolhatnák néhány típus alkatrész-problémáit.
Iran Air is selling some of her older civil airplanes. The list includes @Boeing 727, 747, 747-SP & @Airbus A300, A310. The 747 SPs are the most antique ones as only 45 were produced.
— Mehdi H. (@mhmiranusa) September 8, 2020
The bid deposit is around $4,000. pic.twitter.com/StkGtObOFU