A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) elbontatja az 1996-ban lezuhant, a TWA 800-as járat katasztrófájában érintett Boeing 747-131 típusú repülőgép összeállított maradványait, amelyet eddig oktatási célokra használtak.

A roncs megsemmisítéséről szóló döntést a hivatalos közlés szerint azért kellett meghozni, mert lejár az NTSB oktatási központként használt hatalmas hangárépület bérlete a virginiai Ashburnben, és a szervezet a továbbiakban nem kívánja használni a rekonstruált törzset.

Az USA repüléstörténetének harmadik legtöbb halálos áldozattal járó légikatasztrófájában érintett repülőgép roncsát nem lehet kiállítási tárgyként, nyilvánosan bemutatni.

Ennek oka, hogy amikor a vizsgálatok 2000 augusztusái lezárását követően az NTSB áthelyezte a képzési központjába, a katasztrófa áldozatainak hozzátartozóival az a megállapodás született, hogy kizárólag oktatási célokra használhatják az apró darabokból rekonstruált törzset. A roncsot a közlekedésbiztonsági szervezet a balesetvizsgáló szakemberek képzésére használta az elmúlt közel húsz évben.

Forrás: NTSB

A balesetvizsgálók rendelkezésére álló technológiák az elmúlt időszakban rengeteget fejlődtek, elkezdték használni a fejlett háromdimenziós és drónos képalkotó technikákat, így az ilyen, nagy méretű rekonstrukciók szerepe csökkent balestvizsgálók képzésében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az NTSB 2021. július 7-ig használja oktatásokra a Jumbo rekonstruált törzsét, majd ezt követően hónapokig felmérik a roncsot többféle 3D-s technológiával, az adatokat történelmi célból archiválják, majd megkezdődik a roncs szétszedése és megsemmisítése, együttműködve a szövetségi kormányzat által megbízott vállalkozóval.

A TWA 800-as járatát teljesítő Boeing 747-131 típusú repülőgép 1996. július 17-én, fedélzetén 230 emberrel a New York JFK repülőtérről Párizsba tartott. Mintegy 12 perccel a felszállást követően felrobbant a levegőben, a törzs néhány méterrel a szárnytő előtt kettétört, a gép darabjai az Atlanti-óceánba zuhantak. Senki nem élte túl a katasztrófát.

Az NTSB négy évig tartó vizsgálatot követően a katasztrófa valószínű okaként az egyik üzemanyagtartályból kiindult robbanást jelölte meg, az összegyűjtött bizonyítékok alapján megállapították, hogy elektromos hiba miatt gyulladt be a tankban a tüzelőanyag és a levegő keveréke.