Először teljesített Európa felett csillagászati feladatot az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és német testvérszervezete, a DLR által közösen üzemeltetett, speciálisan átalakított Boeing 747SP, a SOFIA.

Az N747NA lajstromjelű, Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) elnevezésű Boeing 747SP (Super Performance) különlegessége, hogy törzsében egy teleszkópot helyeztek el.

Ennek segítségével nagy magasságból, a légköri zavaró tényezők jelentős részének kiküszöbölésével tud csillagászati megfigyeléseket végezni a világ bármely pontján. A távcső a törzs hátsó részében található, az előtte levő nagyméretű ajtót pedig repülés közben nyitják ki.

A repülő obszervatóriumként is emlegetett gép már többször járt Európában, lévén hogy a nagyobb javításokat, vagy komolyabb időszaki karbantartásokat csak Hamburgban tudják rajta elvégezni.

Most először azonban teljesített is néhány feladatot a speciális Jumbo, Stuttgart repteréről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Észak-Amerika nyugati partján fekvő Palmdale-ből végrehajtott átrepülést azonban ismeretlen okok miatt néhány nappal későbbre halasztották el és lerövidítették a küldetés hosszát is. A repülőgép szeptember 20-án tért vissza az Egyesült Államokba.

Illusztráció, a SOFIA csillagászati megfigyelés közben (Forrás: Wikimedia Commons)

A stuttgarti látogatást a gép egyedisége miatt így is példátlan érdeklődés övezte számos repülésrajongó és a csillagászat iránt érdeklődők részéről, ezért napközben, amikor a gép a földön tartózkodott, túrák indultak, amelyeken állandó szakmai felügyelettel kívül-belül megtekinthető volt.

A belső már nem őrzi a múlt század második felében jellemző kialakítást, az analóg műszerek helyett a pilótafülkében nagyméretű, a mai kornak megfelelő digitális kijelzők segítik a hajózó személyzet munkáját.

A fedélzeti rendszerek működésének nagyobb része azonban változatlan maradt, így szükséges a fedélzeti mérnök közreműködése, a repülőszemélyzet harmadik tagjaként.

A törzs többi része már nagyobb átalakítások nyomait mutatja, az első és középső részben munkaállomások és kezelőpultok tömege található, amelyek a teleszkóp kezelésében, illetve a vele begyűjtött adatok kiértékelésében vesznek részt.

A leghátsó részben, a nyomástartó válaszfal mögött található az infravörös teleszkóp, amelynek állásszöge elektronikusan állítható, így az égbolt bármely részének pásztázására alkalmas.