Érintés- és hangvezérelt légiforgalmi irányító szoftvereket fejleszt és tesztel a HungaroControl által használt MATIAS rendszer társalkotója, a francia Thales. A cég a kiterjesztett valóságot is felhasználná a légiforgalmi irányításban.

Az Aviation Week cikkében mutatta be ezeket a fejlesztéseket, amelyeket szemügyre is vett a francia cég Párizs-közeli központjában. Ezek mindegyike egyelőre tervezési fázisban van, ma még nem használhatóak, de úgy gondolják, ezekben a technológiákban rejlik a légiforgalmi irányító szoftverek jövője.

Az egyik ilyen projekt a Shape conzole névre hallgat, amely gyakorlatilag egy felület, amelyen keresztül az irányítás zajlik. A cél, hogy az irányítók a munkájukat hatékonyabban és gyorsabban tudják elvégezni. Ezt szolgálja a gyorsabb adatbevitel, kutatások szerint ugyanis a légtérhasználatot tervező irányítók munkájuk 45 százalékában adatot visznek fel a rendszerbe, csúcsidőszakban pedig előfordulhat, hogy nem tudnak minden adatot rögzíteni.

A minimalista stílusban megalkotott felhasználói felület egy nagy érintőképernyőn kapott helyet, amely gesztusvezérelt, és egy külön kijelzőt vezérel, amelyen a különböző ablakokat lehet kezelni. A rendszerhez tartozik az irányítók szemmozgását figyelő kamera, amely az aktív repülők kiválasztását vezérli, illetve hangfelismerő rendszer is, amely a szóban kiadott parancsokat hajtja végre. Billentyűzet és egér nem szükséges a vezérléshez, a géppel való kommunikációt az érintőképernyőn keresztül lehet lebonyolítani.

Fotó: AIRportal.hu

Bár a rendszert miden irányítóra külön kell kalibrálni, előre felvitt adatok tárolhatók és egy token segítségével azonosítja magát az irányító a szolgálat kezdetén. Ez után a rendszer automatikusan beáll a korábban beprogramozott értékekre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szemmozgást követő rendszert azonban képzésre is tudják használni, mivel megállapítható, hogy az irányító hova és mennyi ideig nézett, mire koncentrált pontosan.

A Thales a toronyirányítással kapcsolatban is belekezdet fejlesztésekbe, ezek többnyire a kiterjesztett valóság használatára alapulnak. Az irányító egy 3D-s szemüveget visel, amellyel 360 fokban látja a toronyra szerelt kamerák képeit és kézi vezérlőkkel végzi a többi feladatot.

A Searidge Technologies a kameraképekbe az adatokat is implementálta, a gépek a 3D-s szemüveg kivetítőjén már címkékkel jelennek meg, amelyen minden releváns adat megtalálható.