Zaklatott levelet kapott szerkesztőségünk egy olvasónktól, melyben a levélíró a Wizz Air július 19-i Budapest – Frankfurt Hahn járatának balesetéről számol be, melynek maga is utasa volt. A levélben nem is az esemény volt meglepő, mert bármikor előfordulhat, hogy egy repülőgép kisebb-nagyobb turbulenciába keveredik, hanem az, hogy a csaknem két hete történtekről sem a légitársaság sem a magyar média nem adott hírt, annak ellenére sem, hogy egy magyar légitársaság, Budapestről induló gépe volt az érintett.

A Wizz Air egyik A320-as gépe. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Wizz Air egyik A320-as gépe. (Fotó: AIRportal.hu)

Olvasónk levelében részletesen beszámolt a járat fedélzetén tapasztaltakról és azt írja, hogy „meglepődve vette tudomásul”, hogy a csaknem két hete légijármű eseményről egyetlen magyar médium és az AIRportal.hu sem számolt be, holott a balesetnek több személyi sérültje is volt.

Szerkesztőségünk ezt követően kezdett kutakodni az esemény után és az AVHerald légijármű balesetekkel és eseményekkel foglalkozó portálon találtunk is egy július 24-én kelt bejegyzést az eseményről, melyet a portál balesetként sorolt be és megerősíti az olvasónk levélben leírtakat. Ahogy olvasónk is jelezte, sehol máshol nem akadtunk az eset nyomára, a balesetről a Wizz Air sem adott ki közleményt.

Az esettel kapcsolatban – cikkünk publikálását megelőzően – megkerestük a légitársaság sajtókapcsolataival foglalkozó ügynökséget is, akik egy rövid állásfoglalást küldtek részünkre, amelyben megerősítik az értesüléseket. A Wizz Air közleménye cikkünk végén olvasható.

Olvasónk levelét változtatás nélkül közöljük:

„Tisztelt szerkesztoseg!

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Meglepodve vettem tudomasul, hogy az onok honlapjan az alabbiakban leirt repulesi balesetrol semmilyen bejegyzest nem talatam pedig alapos kutatasunkat kovetve a Wizzair fennallasanak torteneben eddig ez volt a masodik legsulyosabb legi incidens (a romai kenyszerleszallast kovetoen) amelyben utasok es a szemelyzet tagjai is serultek.

En es a csaladom is utasai voltunk ennek a jaratnak, ami korulbelu 45 percel felszallas utan,(felhotlen napsutetses idoben repultunk)hirtelen balra vagodott es zuhanni kezdtunk.Feltetelezesunk szerint vagy egy un.Clear Air Turbulence volt a zuhanas oka vagy egy elottunk repulo gep alltal generalt legcsavarba kerultunk, ez utobbit valoszinubbnek tartjuk,utolagosan, pilotak velemenyet kikerve. Sajnos a repulo szemelyzetetol semmilyen eziranyu felvilagositast nem kaptunk,csak az incidens utan kozoltek, hogy folytatjuk utunkat a tervek szerint.(Itt zarojelben jegyeznem meg, hogy rendszeresen repulunk es tobb interkontinentalis ut is mogottunk van tehat nem ez volt az elso turbulencia amit ateltunk.)Mar ha valoban turbulenciarol van szo.

Figyelembe veve hogy a gep eloszor elesen balra (szarnyakkal vertikalisan lefele majd par masodpercre ra jobbra kezdett zuhanni,(targyak es italok a gep menyezetere tapadtak,) harman megserultek kozuluk ketto a kiszolgalo szemelyzet tagja es egy utas akiket a feldezeten utazo egyik orvos latott el,majd a leszallas utan az ott varakozo mentoautoban reszesultek elsosegelyben,a tobbi utas viszont valos trauamt elt meg ami az arcokra is kiult.

Miutan tobbszori megkeresesunkre a Wizzair csak egy udvarias es kioktato szabvanylevelet kuldott ,amelyben felhivja figyelmunket a biztonsagi ovek allando bekapcsolasanak fontossagara,felvettuk a kapcsolatot a Nemet Szovetsegi Legijarmubalesetek Igazgatosagaval akik keszsegesen takekoztattak bennunket a valos tortentekrol.Ok 4 serultrol kaptak jelentest.

Megdobbenve tapasztaltuk hogy a magyar sajtoban semmifele infomaciot nem talatunk a balesetrol ,talan nem veletlenul?

Az utasok koztuk jomagam is traumatizalt allapotban hagyta el a gepet es ertetlenul allunk a tortenet kelott.

Amennyiben ugy dontenek hogy az esetet nyilvanossagra hozzak kerem a teljes nevtelenseget magam es csaladom erdekeben is”

„Sajnos kepeket nem keszitettunk mert a gepet sokkos allapotban hagytuk el. A gep belseje egy csatarternek tunt mivel az incidens pont az italkiosztas megkezdese utan tortent, igy a kiosztott italok, koztuk az italos kocsi is a gep menyezetere csapodott a zuhanaskor.” – zárult olvasónk levele, akit kérésének megfelelően nem nevezünk meg.

Az AVHerald légibalesetekkel foglalkozó portál így számolt be az eseményről

A Wizz Air HA-LWE lajstromjelű Airbus A320-200-as repülőgépe a W6 2299 járatot teljesítette Budapestről a németországi Frankfurt-Hahn repülőterére, amikor a gép az ausztriai Ybbs térségében erős turbulenciába került. A turbulencia következtében a repülőgép – mely 166 utast szállított – eltért a számára engedélyezett FL340-es repülési szinntől és 600 lábbal magasabbra, FL346-ra emelkedett az AVHerald blog bejegyzése szerint.

Az Airbus körülbelül 2 perccel az esetet követően tudott visszasüllyedni a számára engedélyezett FL340-es magasságra és folytatta útját Frankfurt Hahn felé, ahol körülbelül 50 perccel később biztonságosan leszálltak.

Struccpolitika a légitársasági kommunikációban?

A Wizz Air egy másik repülőgépe 2013. június 8-án szenvedett balesetet Rómában, amikor az A320-as bal oldali főfutója nem nyílt ki.

A légitársaság akkor sem számolt be balesetről, közleményükben csak kényszerleszállást és biztonságos landolást említettek.

Az esemény során – amelyet az AVHerald blog balesetként sorol be – két légiutaskísérő és egy utas könnyebb sérüléseket szenvedett, a blog cikke szerint ezt a légitársaság is megerősítette.

A sérült utast az érkezést követően a repülőtér mentőszolgálata ellátta, majd elengedte.

A két megsérült légiutaskísérőnek további kezelésre volt szüksége, így a visszaúti járatot kevesebb légiutaskísérővel teljesítette a légitársaság, mely miatt a járatra bejelentkezett utasszámnál tizenegyel kevesebb utast tudott a Wizz Air Budapestre szállítani.

A 11 önként jelentkező utas számára a légitársaság kártérítést fizetett a blog cikke szerint.

A portál cikkében szintén felidézi a járat egyik utasának beszámolóját, mely szerint a felszállást követően körülbelül 40 perccel váratlan turbulenciába került a Wizz Air A320-asa. A repülőgép tiszta időben repült, nem voltak a környezetében felhők sem és addig még kisebb turbulencia sem volt érzékelhető, így a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető jelzés sem világított. A repülőgép először rázkódni kezdett 1-2 másodpercre, de csak mint egy kisebb turbulencia esetén.

Ezt követően a gép azonban hirtelen balra fordult és az utas beszámolója szerint körülbelül 2000 lábnyit süllyedt, majd egy kemény manővert követően állt vissza stabil helyzetbe. Az egész esemény nem tartott tovább néhány másodpercnél. Az utas beszámolója szerint 4 utastársa szenvedett könnyebb sérüléseket, akiket a leszállást követően el kellett látni.

A légitársaság az AIRportal.hu augusztus 1-jén történt megkeresését követően az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünk részére:

„A Wizz Air július 19-i Budapest-Frankfurt Hahn járata erős turbulenciába került, ami miatt két légiutas-kísérő és egy utas könnyebben megsérült. Az utas távozhatott, miután a repülőtéri mentőszolgálat ellátta. A két légiutas-kísérő további ellátásra szorult, ezért a Budapestre visszatérő járaton kevesebb légiutas-kísérő teljesített szolgálatot, így – a kötelező biztonsági előírásoknak megfelelően -, 11 utas nem utazhatott. A 11 utas önként vállalta a későbbi utazást, cserébe a légitársaság kompenziációt ajánlott fel számukra. A Wizz Air őszinte sajnálatát fejezte ki az erős turbulencia által okozott kellemetlenségért.”

A British Airways gépe a Budapestre érkezéskor került légörvénybe

Július 27-én a British Airways London Heathrow-ról Budapestre érkező Airbus A320-as gépének fedélzetén sérült meg két utas és két légiutaskísérő, mert a repülőgép a budapesti repülőtérre történő süllyedés megkezdését követően került turbulenciába. A repülőgép rendben leszállt Ferihegyen, de a 4 könnyebb sérültet a helyszínen el kellett látnia a repülőtér egészségügyi szolgálatának. Az esemény időpontjában viharos volt az időjárás a térségben.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!