Értékesítési rekordokkal zárta a 2011-es évet az Airbus. Az európai repülőgépgyár eddigi történetének legsikeresebb évét könyvelhette el, ugyanis a ma közzétett adatok szerint több, mint 500 repülőgép került átadásra és csaknem 1500 repülőgép pedig megrendelésre a tavalyi év folyamán.
Az Airbus tájékoztatása szerint a 2011-es év folyamán egész pontosan 534 kereskedelmi repülőgép került átadásra 88 ügyfél számára, ebből 10 ügyfelük most először rendelt Airbus repülőgépet. A foglalások tekintetében 1419 repülőgépre érkezett igénybejelentés, amelynek köszönhetően az Airbus eddigi történetének legsikeresebb értékesítési évét zárhatta 2011-ben.
Az újonnan átadott repülőgépek száma 24 repülőgéppel haladta meg az eddigi, 2010-ben felállított 514 darabos rekordot. Az év utolsó hónapja rekordot hozott a repülőgépgyár legnagyobb utasszállító típusának, a négyhajtóműves Airbus A380-asnak is, tavaly decemberben ugyanis négy óriásgépet is át tudtak adni a megrendelők számára.
A katonai üzletág is jól zárta az évet: az Airbus Military 29 repülőgépet adott át 2011-ben azzal szintén rekordot felállítva eddigi mutatói tekintetében. Ezek számszerűen: 20 darab kis-, és közepes kategóriájú, turbolégcsavaros szállító repülőgép: C212-es, CN235-ös, valamint C295-ös; továbbá három darab, ugyancsak turbolégcsavaros felderítő repülőgépként használt P-3-as és hat darab, az Airbus A330-as alapjaira épülő sugárhajtású légi utántöltő tanker, azaz A330MRTT (Multi Role Tanker Transport).
Az spanyolországi központtal működő Airbus Military-nek ráadásul további 5 darab kis-, és közepes szállító repülőgépre sikerült megrendelést szereznie, ami további optimizusra ad okot a katonai üzletág számára.
A kereskedelmi célú repülőgépek tekintetében a 2007-ben felállított nettó rendelési rekordot is sikerült tavaly megdönteni, ugyanis 2011-ben 1419 repülőgépre szóló igénybejelentés érkezett, ez 78 repülőgéppel több az eddigi 1341-es rekordszámhoz képest. Mindez arányaiban, a 100 utasülés feletti gépek piacán 56%-os részesedést jelent az Airbus számára.
A különböző Airbus típusokat tekintve a 2011-es év abszolút győztese a keskenytörzsű A320-as típuscsalád, amely a legnagyobb megrendelésszámmal büszkélkedhet a maga 1348 darabos megrendelésével. A legnagyobb Airbusra, az A380-asra 19 darabos, a szélestörzsű kéthajtóműves kategóriában az A330-as, valamint a még fejlesztés alatt álló A350XWB-re együttesen 52 darabos megrendelés érkezett. Mint arról korábban hírt adtunk az Airbus 2012. január 1-jével végleg leállította első négyhajtóműves szélestörzsű repülőgéptípusának, az A340-esnek gyártását, aminek indokoltságát jól mutatják a most közzétett adatok is, hiszen egyetlen megrendelés sem érkezett az A330-assal rokon típusra.
Az Airbus és az A320-as típuscsalád számára igen fontos a 2011-es év, ugyanis ekkor került bejelentésre – az amerikai konkurenst is megelőzve – a keskenytörzsű típuscsalád modernizálása, avagy az A320neo program életre hívása. Az Airbus az aktuális piaci igényeknek megfelelően, amelyben jelentős szerep jut a költséghatékonyságnak, frissített modellt jelentett be, amely az új hajtóműveknek, valamint a szintén új, az Airbus által Sharkletnek elnevezett szárnyvégtechnológiának köszönhetően összeségében igen jelentős, 15%-os üzemanyagmegtakarítást ígér a típusra. A legújabb A320neo típuscsalád várhatóan 2015-től léphet szolgálatba. A gyár rendkívül bizakodó az új típust illetően, ugyanis csak a neo-változatra 1226 darab megrendelés érkezett, amellyel a „leggyorsabban fogyó repülőgép” tiszteletbeli címét is elnyerte.
Az Airbus jelenleg 4437 darab repülőgépre szóló megrendelést jegyez, amely több, mint 588 milliárd dolláros értéket
képvisel. A katonai üzletág 222 repülőgépet jegyez várólistáján, amelynek jelentős részét, 174 repülőgépet képez a gyár nagy reménysége, a négy-turbolégcsavaros katonai teherszállító, az A400M.
Az Airbus 4500 új alkalmazottat vett fel, azzal 55.000-re növelve az európai repülőgépgyárnál dolgozók létszámát. A 2012-es évre kitűzött célok eléréséhez pedig további 4000 alkalmazottat terveznek munkába állítani.
Forrás: Airbus (2012. január 17.)