A Eurocontrol által kiszolgált maastricht-i magas légtérben most már 0-24 órában elérhető a szabad légtérhasználat, a lépés a központi funkcionális légtérblokk (FABEC) működésének egyik fontos eleme.
A maastricht-i légiforgalmi irányító központ (MUAC) igazgatója, John Santurbano szerint az új légtérstruktúra bevezetésével akár napi 40 tonna üzemanyagot is spórolhatnak a légitársaságok, amely 150 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását jelenti.
Emellett a légiforgalmi irányítás számára is kiszámíthatóbb és rugalmasabban kezelhető forgalmi környezetet jelent majd a fejlesztés.
A 0-24 órában elérhető szabad légtérhasználat ezentúl szükségtelenné teszi a kötött légi-útvonalak nagy részét a belga, luxemburgi, holland és északnyugat-németországi légtérben 245-ös repülési szint (24500 láb, mintegy 7500 méter) felett, így ezeket eltörölték.
A fennmaradó útvonalakat pedig optimalizálták, hogy jobb összeköttetést biztosítsanak az alsóbb légterekkel.
A MUAC szabad légtérhasználatát 2017-től fokozatosan vezették be. Először csak éjszakánként lehetett igénybe venni, majd 2018-tól már hétvégente is elérhető volt ez a fajta útvonaltervezés a légitársaságoknak. Ezt a fokozatosságot a légtérben zajló forgalom összetettsége és sűrűsége indokolta.
Az új légtérstruktúra egyben lehetőséget ad a légitársaságoknak arra, hogy a MUAC régióval szomszédos német, illetve dán-svéd légtérben már korábban elérhető szabad használatú légterekhez közvetlenül csatlakozzanak.
A FABEC következő fejlesztése a német légiforgalmi szolgáltató (DFS) által már eddig is biztosított szabad légtérhasználat kiterjesztése az ország nyugati és déli részére 2020 őszén, amelynek teljes elérhetősége 2021 végére várható. Szintén eddigre tervezi bevezetni a szabad légtérhasználatot a Skyguide (svájci) és a DSNA (francia) szolgáltató is a saját területén.