Év végre zárulhatnak le azok a folyamatok, amelyek végén az államnak sikerül privatizálni az Air India 51 százalékát, érdeklődő is van már.
Jayant Sinha helyettes légiközlekedési miniszter az indiai CNBC hírtelevíziónak azt mondta, egy komoly érdeklődő jelentkezett eddig a régóta anyagi nehézségekkel küzdő légitársaságért. Korábban az Air India legnagyobb versenytársa, a diszkont IndiGo már jelezte, hogy érdekli az állami cég hosszútávú járatai, amelyek átvennének.
A miniszterhelyettes elmondása szerint a kiválasztási folyamat júniusban ér véget, ez után további 4-5 hónapba telik, amíg megszerzik az engedélyeket az államtóla nyertes ajánlattevő vásárlásához, így elméletileg legkésőbb novemberben magánkézbe kerülhet az Air India 51 százaléka.
Az állam januárban engedélyezte ezt a lépést a külföldi befektetőknek azzal a feltétellel, hogy az irányítást indiai társaság, vagy magánszemély végzi. Azt már korábban jelezte a kormány, hogy letett azon tervéről, hogy egyben adja el a céget. Azt a döntést hozták, hogy négy részre szedik a társaság értékesítendő részét: az elsőbe az Air India és Air India Express diszkont cég kerül, a másodikba az Alliance Air, a harmadikba és negyedikbe pedig a földi kiszolgáló és a karbantartó cég.
Ennek megfelelően egyes egységeiért már többen jelentkeztek, az Indigo mellett már élénk érdeklődést mutat a földi kiszolgáló és karbantartó cégek felé a Budapesten is jelen lévő török Celebi, az indiai Bird Group és a Livewell Aviation Services.
Az Air India közel 8 milliárdos adósságheggyel és 27 ezer munkavállalóval dolgozik, sőt, tele van a repüléshez nem közvetlenül köthető vagyonelemekkel. Kérdés, hogy ezeket is el akarja-e adni a kormány a cég felével együtt.
Az Air India malmára hajthatja a vizet az, hogy India a világ egyik legnagyobb ütemben fejlődő piaca, az utasforgalom 15-20 százalékkal bővül évente, ellentételezésnek pedig ott van az ezer gépes rendelésen gondolkodó diszkont légicég, az IndiGo és a többi fapados.