A Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum és Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikuma az Aeroplex Közép-Európai Kft.-vel Európában egyedülálló Part-147-es képzést indít. Az új kiképző és vizsgáztató szervezet elindulását Varga Csaba kancellár és Dr. Horváth Béla főigazgató jelentette be 2021. március 10-én – írta lapunkhoz eljuttatott közleményében az Aeroplex.
Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára az együttműködés bejelentése kapcsán elmondta: a repülés biztonságába vetett bizalmat folyamatosan erősíteni kell, ennek kiindulópontja hazánkban nem lehet más, mint repülőgép-karbantartó szakemberek lehető legmagasabb szintű képzése.
A képzést teljesítők számára itthon vonzó, kiszámítható életpálya-modellt biztosít a 100 százalékban állami tulajdonú Aeroplex Közép-Európai Kft., amely a repülőgép-karbantartás területén ma nemcsak Magyarországon, de Európában is az egyik legmeghatározóbb szereplő – tette hozzá az államtitkár.
Demény Árpád, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójának elmondása szerint rendkívül nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges képzéseket, vizsgákat a most létrehozott és elindított magyarországi Part-147-es szervezet keretein belül teljesíthessék a szakemberek.
A piaci helyzet és a stratégiai növekedés folyamatos állományfejlesztést követel, ezért az Aeroplex már 2017-ben a repülőgépes szakemberképzés támogatása érdekében aláírt együttműködési megállapodást a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrumhoz tartozó Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikummal. Az oktatás figyelembe veszi a magyar repülőgépipar, azon belül a repülőgép-javítás, -karbantartás és -kiszolgálás mindenkori igényeit.
„Ösztöndíj-szerződéssel támogatjuk a tanulókat, ezzel erősítve a kétoldalú kötődést és a képzést követő itthoni munkavégzés iránti motivációt” – emelte ki Demény Árpád.
Az Európai Unióban – így Magyarországon is – 2012. április 8-án hatályba lépett a polgári légi közlekedéshez kapcsolódó műszaki követelmények és igazgatási eljárások rögzítéséről szóló 1178/2011/EU európai bizottsági rendelet (Part-FCL). A repülőgépek műszaki személyzetének (szerelők, műszerészek) az úgynevezett Part-66 szerinti műszaki szakszolgálati engedéllyel kell rendelkezniük. Ilyen engedélyt a Part-147 szerint minősített oktató szervezeteknél lehet szerezni, 3-5 éves gyakorlat után.
A Magyarországon működő repülőgépipari társaságok hatósági szakszolgálati engedéllyel rendelkező szakképzett munkaerő szükségletének utánpótlása évek óta megoldatlan volt. Korábban ezt a hiányt jelentős költséggel járó munkaerőbérléssel, vagy drága külföldi képzéssel összekapcsolt hatósági vizsgáztatással pótolták a cégek – foglalta össze Varga Csaba kancellár.
A most létrehozott Part 147-es képző és vizsgáztató szervezet biztosítja a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges hazai oktatást, jelentősen csökkentve a vállalatra rótt költségeket.
A képzések és vizsgáztatások magyar és angol nyelven is elérhetők lesznek, így lehetőség nyílik számos más ország szakembereinek oktatására is.