Két Dassault Falcon 900LX üzleti repülőgépet vásárol a brit védelmi minisztérium beszerzési ügynöksége az Egyesült Királyság légierejének (RAF) rövidtávú VIP-szállítási feladatokat is ellátó, 32. repülőszázada részére.
A két francia gyártású Dassault Falcon 900LX nem a gyártótól, hanem a bristoli Centreline nevű cégtől érkezik, az üzlet értéke 108 millió USA-dollár.
A két business jet a királyi család, a kormány és a diplomáciai testület tagjai, valamint magas rangú katonai vezetők szállítását végző, kiöregedett BAe 146-100 gépeket váltja a légierőnél.
Ebből a típusból jelenleg már csak egy VIP-szállításra berendezett példány szolgál a flottában, a ZE700 azonosítójú gép 37 éves, a szintén 37 év körüli korú ZE701-est (képünkön) már idén januárban kivonták a szolgálatból.
A három Honeywell TFE731-60 típusú hajtóművel felszerelt Falconok kevesebb üzemanyagot fogyasztanak elődjeiknél, kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, halkabbak, és bár a méretük kisebb a BAe 146-osoknál, a 8800 kilométeres hatótávjuk cserébe jóval meghaladja azokét.
A típus bevezetése a flottába két fázisban történik, kezdetben vegyesen katonai és polgári pilóták repülik majd, de később a gépeket felszerelik a légierő védelmi és katonai kommunikációs rendszerivel, ekkortól pedig már csak a RAF személyzete teljesít szolgálatot rajtuk.
A BAe 146-200QC-változatból még kettő (ZE707, ZE708) található a flottában, ezeket a 30 év körüli gépeket klasszikus szállítási feladatokra használja a légierő, mert gyorsan átalakíthatók utas-, illetve teherszállításra. Kivonásuk szintén esedékes, de ezek feladatait a meglévő katonai szállítógépek veszik át.
A légierő közleménye szerint két BAe 146-ost megőriznek az utókornak, az egyiket Duxfordban, a British Airliner Collection gyűjteményében, a másikat pedig St Athanben, a South Wales Repülési Múzeumban lehet majd megtekinteni. Vélhetően a két fiatalabb és áruszállításra is alkalmas QC-változatot pedig eladják egy polgári üzemeltetőnek.