Kiadta az előzetes jelentését az Ausztrál Közlekedésbiztonsági Hivatal (ATSB) a január végén lezuhant tűzoltó C-130-as katasztrófájáról. Az eddigi vizsgálatok szerint a repülőgép egyik szárnya fának ütközött, és ez okozta a katasztrófát.
A baleset január 23-án, a tomboló ausztráliai erdőtüzek oltása közben történt a Coulson Aviation egyik Lockheed Martin EC-130Q típusú, speciálisan átalakított repülőgépével.
Az N134CG lajstromjelű gép a baleset napján megszokott módon, az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) richmondi bázisáról emelkedett a levegőbe, hogy harcba szálljon a bozóttüzekkel, fedélzetén körülbelül 4000 gallon (15 000 liter) vízzel.
A Flightglobal cikke szerint az elsődlegesen kitűzött feladat elvégzése után a személyzet egy másik tűzfészket próbált meg elfojtani. A szemtanúk szerint a gép több kört megtett a kijelölt terület felett, mielőtt körülbelül 2 másodperc alatt 4500 liter vizet eresztett ki a tartályokból.
Ezután következett a baj, a dobást követően végrehajtott bal forduló közben az EC-130Q sűrű füstfelhőbe került, és körülbelül 15 másodpercre eltűnt szem elől – feltételezhető, hogy ekkor a pilóták is teljesen vakon, kizárólag a műszerekre támaszkodva próbáltak meg tájékozódni.
A terepviszonyok azonban nem voltak kedvezőek, a gép nagyon közel volt már a földhöz, amikor előbukkant a füstfelhőből, majd pedig a földnek csapódott.
Az előzetes vizsgálatok szerint a gép bal szárnya egy fának ütközhetett, ami miatt a pilóták elvesztették az irányítást, és ez okozta a katasztrófát.
Közre játszhattak még a kedvezőtlen időjárási körülmények, mert aznap 5000 láb (nagyjából 1530 méter) magasságig erős turbulencia volt jellemző.
A fedélzeten tartózkodó három emberből senki nem élte túl a zuhanást, a roncsokban lévő üzemanyag közvetlenül a becsapódás után lángra kapott, így szinte minden teljesen megsemmisült. Csak a fedélzeti hangrögzítőt sikerült még kiolvasható állapotban megtalálnia a kivizsgálóknak. Az ATSB szakemberei csak a korábbi, még az Egyesült Államokban végzett repülésekről találtak hangfelvételeket az eszközön, így már emiatt is nyomoznak.
Az eredetileg az amerikai haditengerészet (US Navy) számára készült C-130-ast 24 év tárolás után 2017-ben vette meg a Coulson Aviation, és alakította át tűzoltógéppé, az elérhető egyik legjobb fedélzeti rendszer-csomag, a RADS-XXL felhasználásával. Az amerikai cég az év eleji ausztrál erdőtüzek megfékezését célzó nemzetközi összefogás részeként küldte a gépet Új-Dél-Walesbe.
A jelentés kiadása után nem sokkal a Coulson Aviation közleményében ismét részvétét fejezte ki az áldozatok családtagjainak, és egyúttal jelezte, továbbra is mindenben együttműködik az ATSB szakembereivel, hogy a januári baleset megértése nyomán elkerülhetők legyenek a hasonló katasztrófák.