Tavaly februárban a Smartlynx légitársaság gépe egy gyakorlórepülés során súlyos balesetet szenvedett. A vizsgálat kiderítette, hogy a karbantartók és a pilóták is hibáztak, de a repülőgép irányítórendszere is hozzájárult a kialakult helyzethez, ezért az Airbus felülvizsgálja a számítógépek működését.
Tavaly februárban a Smartlynx egyik A320-asa két oktatóval, 4 tanulóval és egy vizsgáztatóval a fedélzeten leszállásokat gyakorolt Tallinn repülőterén.
Az egyik földetérés után a repülőgép a stabil emelkedés helyett visszaesett a futópályára. Mivel a futóművek ekkor már elkezdtek behúzódni, ezért mindkét hajtómű a betonhoz csapódott.
Ennek ellenére sikerült újra elemelkedniük és egy forduló után visszatérniük a repülőtérre. A megközelítés során azonban mindkét hajtómű leállt, ezért 150 méterrel a küszöb előtt értek földet és a sérült futóművek miatt végül a futópálya mellett 15 méterrel álltak meg.
Az egyik oktató és egy tanuló kisebb sérüléseket szenvedett, a repülőgép viszont javíthatatlan károkat szenvedett, mivel a futóművek, a hajtóművek és a törzs is jelentősen sérült.
A balesetvizsgálók szerint 3 fő ok: a nem megfelelő karbantartás, a vezérlést végző szoftverek hiányossága, illetve az oktató hibás döntése együttesen vezetett a balesethez.
Az eseményeket egy karbantartási hiba indította el, mivel nem megfelelő kenőolajat használtak a vízszintes vezérsíkot mozgató egységhez, így az automata trimet felülíró mechanizmus nem a tervezettek szerint működött. Ennek eredményeképp mindkét ELAC számítógép (amelyek a magassági kormányt és a csűrőket vezérli) hibát jelzett.
Ezután a bólintás vezérlését átvették a SEC egységek (amelyek az áramlásrontó lapokat és magassági kormányt vezérlik), azonban egy tervezési hiba miatt a bal oldali futómű be-, majd kirugózása után ezek a számítógépek sem tudták vezérelni a repülőgép emelkedését.
Harmadik okként a kivizsgálók az oktató hibás döntését nevezték meg, mivel az ELAC számítógépek felváltva már az ezt megelőző átstartolások során is hibát jeleztek, azonban ezek ellenére a feladat folytatása mellett döntött.
Az Airbus már elkezdte a módosítások kidolgozását
Az Airbus az eset után az A320-típuscsalád több kézikönyvét is módosította, hogy ne ismétlődhessen meg ilyesmi. Egyrészt a hasonló „touch-and-go” műveletek során a személyzetnek monitoroznia kell a trim mozgását, másrészt az ELAC hibája esetén tilos a rendszert újraindítani repülés közben.
Ezen felül mind az ELAC, mind a SEC szoftvereit módosítja a gyártó. Utóbbit azért, hogy a rendszer kevésbé legyen érzékeny a repülőgép elpattanására leszállás közben. Ennek várható bevezetése a SEC aktuális frissítésekor várható. Az ELAC szoftverének esetében a javítás célja, hogy csökkentse a következményeit annak, ha a rendszer nem észlelné, hogy a trim rendszert manuálisan felülbírálta a személyzet. A hatósági jóváhagyás, majd a javítócsomag kiküldését az üzemeltetők részére 2020 közepére tervezi az Airbus.