A brit balesetvizsgáló testület közzétette jelentését a Titan Airways Airbus A321neo repülőgépével október 4-én történt eseményről, amelyben megállapították, hogy a repülés előtti filmforgatásnál használt, a géphez túl közel elhelyezett reflektorok miatt esett ki vagy lazult meg a gép több ablaka repülés közben.

A Titan Airways G-OATW lajstromjelű Airbus A321neója a londoni Stansted repülőtérről a floridai Orlandóba tartott még október elején, fedélzetén a légitársaság 21 munkatársával, akiket a repülőgéppel együtt a következő járatok teljesítésére pozícionáltak volna át Floridába.

Miután a repülőgép elérte a 10000 láb (kb. 3050 méter) magasságot, a pilóták kikapcsolták a biztonsági övekre figyelmeztető jelzést. Ezt követően egy utasként a fedélzeten tartózkodó loadmaster a kabin hátsó része felé indult.

Forrás: AAIB

A szárny feletti vészkijáratokhoz közeledve a szokásosnál hangosabb zajt észlelt, és felfigyelt a bal oldalon lévő elmozdult kabinablakokra, amelyek külső tömítései csapkodtak a légáramlástól.

Mindezt azonnal jelezte a légiutaskísérőknek, majd a repülőgép kapitányának is, eközben a repülőgép már FL130-as (kb. 4000 méter) magasságba emelkedett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bár a pilóták nem tapasztaltak rendellenességet a műszereken, és a kabinnyomás sem csökkent az előírt alá, FL140-es magasságon megszakították az emelkedést, és csökkentették a sebességet.

Eközben egy mérnök és a fedélzeten tartózkodó harmadik pilóta is megvizsgálta az érintett ablakokat, a személyzet a Stanstedre történő visszafordulás mellett döntött, és később biztonságosan leszálltak.

A vizsgálat megállapította, hogy az eseményt megelőző napon a repülőgépet a földön filmforgatásra használták, amelynek során külső fényeket világítottak be a kabin ablakain keresztül, hogy napfelkelte illúzióját keltsék.

Először a repülőgép jobb oldalát világították be a szárny mögötti részen, a fényt az utastér ablakaira irányították mintegy öt és fél órán keresztül, majd a lámpákat a bal oldalra helyezték át, ahol hasonló területet világítottak meg még körülbelül négy órán át.

Forrás: AAIB

A repülőgép utólagos átvizsgálásánál megállapították, hogy a kabin két ablakának külső és belső üvege, valamint gumitömítése hiányzott, egy harmadik ablak pedig kimozdult a helyéről, de nem esett ki.

Egy törött külső ablaküveget a repülőgép leszállását követően az egyik gurulóúton találtak meg.

A törzs bal oldalán egy negyedik ablak is kissé kimozdult a helyéről, az érintett négy ablak egymás mellett helyezkedett el, közvetlenül a bal oldali szárny feletti vészkijáratok mögött.

A két hiányzó és az egy kimozdult ablak az AAIB felvételén.

A további vizsgálatok megállapították, hogy az ablakok megfelelően voltak rögzítve és felszerelve, ám az ablakok belső oldalán, a törzs belső burkolata alatt lévő tömítőanyag a hő hatására megolvadt, illetve sérült. Az érintett ablaküvegek eldeformálódtak és összezsugorodtak, így nem érintkeztek a gumitömítéssel.

A kabin oldalpaneleinek eltávolítása után azt is megállapították, hogy a törzs jobb oldalán, a szárny feletti vészkijárat környéki ablakok is eldeformálódtak, és károsodott a tömítésük a hő hatására, de kisebb mértékben, mint a gép bal oldalán.

A jelentés kitér arra is, hogy a bal oldali vízszintes vezérsík belépőélének alsó oldalán lyukakat fedeztek fel, amelyben kis méretű szilánkokat találtak, ezt vélhetően az egyik kiesett ablak nekiütközése okozhatta.

Korábban hasonló okok miatt olvadt meg egy vadonatúj Turkish Dreamliner egyik ablaka:

Megolvadt a Turkish Airlines vadonatúj Dreamlinerének ablaka