Brit fogyasztóvédők egy csoportja szerint visszás, hogy a British Airways és az Easyjet nem téríti meg a fel nem használt utalványok értékét, mert ezzel figyelmen kívül hagyják az uniós ajánlást – amely viszont nem kötelező érvényű.

A Which? fogyasztóvédelmi csoport az Independent híre szerint azért tartja különösnek a két légitársaság gyakorlatát, mert ultrapados versenytársuk, a Ryanair bármikor visszatéríti a kupon értékét.

Az unió iránymutatása szerint egyébként bármely fel nem használt voucher értékét a lejárat után legkésőbb 14 nappal teljes egészében vissza kellene téríteni.

(Fotó: AIRportal.hu)
A fogyasztóvédők a hozzájuk befutó utaspanaszok miatt kezdtek el foglalkozni az üggyel, a British Airways ugyanis automatikusan kupont állított ki az utazási korlátozások miatt törölt járatok utasainak, függetlenül attól, hogy kérték-e a készpénzes kártérítést, vagy sem. Sok utas amiatt is panaszkodott, hogy a kupont nem tudta felhasználni a szűk kínálat miatt.
A British Airways szerint a folyamataik átláthatók és könnyen érthetők, emellett a cég tagadta, hogy automatikusan minden utasnak vouchert adott volna.
A kuponok érvényességét a légitársaság 2022 áprilisáig meghosszabbította a légitársaság szóvivőjének tájékoztatása szerint, aki elmondta azt is: az utasokat járattörlés esetén megilleti a készpénzes visszatérítés, eddig több mint 2,5 millió ilyen igényt teljesítettek.

Az Easyjet a fogyasztóvédők szerint a kupon értékét csak rendkívüli esetben adja oda. Annyi könnyebbsége van az utasnak, hogy bár az utalvány a kiállítástól számított egy évig érvényes, az utazást a lejárat után is meg lehet kezdeni.

A légitársaság arról tájékoztatta a lapot, hogy járattörlés esetén minden utast tájékoztatnak a jogaikról és lehetőségeikről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ha a kuponnal megváltott járatot is törlik, akkor ingyenesen átfoglalhatnak az utasok, de a voucher értékét a legritkább esetben adják vissza készpénzben.

A fogyasztóvédők ez után azzal fordultak a brit kormányhoz, hogy terjesszék ki a Polgári Repülési Hatóság (CAA) jogköreit, így abban az esetben is el tudna járni a légitársaságokkal szemben, ha azok félrevezető információkat közölnek az utasokkal.

Rory Boland, a Which? munkatársa azt írta, a karácsonyi időszak előtt újabb járatokat törölnek a légitársaságok, így fogyasztóvédelmi szempontból is egyre aggasztóbbá válik a helyzet. A brit légitársaságok ugyanis – álláspontja szerint – semmibe veszik az uniós ajánlásokat.