Tovább folytatódik a Boeing 2012-ben elindított Eco Demonstrator programja, idén egy 777-essel tesztel több mint ötven technológiai újdonságot az amerikai repülőgépgyártó.
A vállalat július 1-én Seattle-ben leplezte le a program idei folytatásához használt gépet, amely ezúttal a 777-200-as egyik gyári tesztpéldánya.
A típuscsalád már korántsem számít újnak a programban, tavaly egy áruszállító változatú, a FedEx csomagküldő cégtől kibérelt példány látta el a tesztelési feladatokat, és mérte fel 35, a laboratóriumokban már működő fejlesztés valós üzemelési környezetben történő alkalmazhatóságát.
A most ősszel kezdődő következő fázisban a tervek szerint már ötven új megoldást próbálnak ki, amelyek javíthatják a biztonságot és az utazási élményt, valamint a gazdaságossági mutatókat is.
Mike Sinnett, a Boeing termékstratégiáért és fejlesztésért felelős alelnöke elmondta, a 777-esen alapuló tesztpad használata lehetővé teszi, hogy gyorsabban szülessenek eredmények, amelyek előrébb viszik az innovációs projekteket.
Hozzátette, hogy szeretnék a légitársaságok, személyzetek és az utasok számára egyaránt élvezhetőbbé, biztonságosabbá, és nem utolsó sorban még inkább környezetbaráttá tenni a repülést.
A most tesztelt újdonságok között van a digitális információmegosztó rendszer prototípusa, amely a pilótafülke, a légiforgalmi irányító szolgálatok és a légitársasági központok között közvetíthet valós időben bármilyen adatot.
Ehhez kapcsolódóan egy automata útvonaltervező az időjárási viszonyok változásához igazodva tesz alternatív, kevesebb üzemanyagot igénylő útvonalakra javaslatokat a hajózó személyzetnek.
Ezekkel a rendszerekkel nagyon hamar, a repülőgépek módosítása nélkül lenne elérhető több százaléknyi üzemanyag-megtakarítás.
A hetedik éve tartó program hatékonyságát jól példázza, hogy a tesztelt megoldások több mint harmadát a Boeing vagy valamelyik partnere már a kereskedelmi forgalomban használt gépekbe is átemelte.
Köztük van az egyik partner által kidolgozott, táblagépekre letölthető alkalmazásként már elérhető, fogyasztásoptimalizálást és kisebb környezeti zajterheléssel járó megközelítések tervezését lehetővé tévő szoftver is.
A programban kulcsfontosságú szerepet tölt be az iparági szintű összefogás: a nagyvállalatok 2012 óta összesen öt gépen – 737-800-ason, 787-8 Dreamlineren, 757-esen, Embraer E170-esen és áruszállító 777-esen – közösen tesztelték fejlesztéseiket, a tapasztalatokat pedig meg is osztották egymás között.
Az fő cél pedig a károsanyag-kibocsátás minél nagyobb arányú csökkentése, ennek jegyében a tesztrepülésekhez is alternatív üzemanyagokat alkalmaznak.
Ugyanakkor az utaskabinban is tartogat újdonságokat a Boeing, mesterséges intelligenciával monitoroznák például a kabin hőmérsékletét és páratartalmát, amelyet folyamatosan automatikusan korrigálna is a számítógép.
Az utasoknak és a pilótáknak egyaránt lényeges újdonságként pedig vizsgálják további, az új generációs 777X-ben is alkalmazott koncepción alapuló, nagy felbontású kamerarendszer elhelyezésének lehetőségét a repülőgép külsején.
Ezzel az utasélmény fokozása mellett a hajózó személyzet munkáját is segítené a gyártó: a kamerák közvetítésével jobban átlátják a helyzetüket a földön, így kerülve el az esetleges ütközéseket guruláskor.