Megkezdte munkáját a BelugaXL első példánya az Airbusnál. Az újabb és nagyobb kapacitású szállítógép-típussal 30 százalékkal növeli fuvarozási kapacitását a vállalat, ez az egyre inkább felpörgő gyártósorainak kiszolgálása miatt szükséges.
A hatgépesre tervezett BelugaXL-flotta első példánya elődjeivel, a régebbi BelugaST szállítógépekkel párhuzamosan üzemel majd. A további BelugaXL példányokat 2020 és 2023 között állítja forgalomba a gyártó.
A Beluga óriás szállítógépek rendkívül fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban.
A különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzselemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végösszeszerelő üzemeibe.
A BelugaXL kifejlesztésére az 1996 óta szolgálatot teljesítő, a korábbi generációjú, pontos típusjelzésük szerint A300-600ST (BelugaST) repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás iránti igénye miatt van szükség.
Az új típus szükségességét jól szemlélteti, hogy a jelenlegi öt darabos Beluga-flotta naponta ötször repül a hét hat napján, és 2017-ben mintegy 8600 repült órát teljesített, ami a 2014-es duplája.
A BelugaXL kifejlesztését és a repülőgép nagyságát a gyorsuló gyártás mellett az is indokolja, hogy a régebbi változat csak egy darab A350-es szárnyat volt képes szállítani, és az csak 45 fokban megdöntve fért be a a raktérbe, míg az XL kettőt is tud fuvarozni.
Hasonló a jól bevált elődhöz, de jóval nagyobb és modernebb is az XL
Az A330 alapjaira épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek, mint elődeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok teljesen új fejlesztésűek.
Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több szériaalkatrészt tudjanak a gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelték fel, ezek az utas- és teherszállító változaton is elérhetők.
A BelugaXL törzshossza 63,1 méter, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél. A rakteret alkotó kupola átmérője csaknem másfél méterrel nő elődjéhez képest, 8,8 méterre.
Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter, amely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 méterre nőtt.
A BelugaXL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, amely 72 tonnával haladja meg elődjéét.
A BelugaXL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak mintegy 2 900 kilométert tudott megtenni, és legfeljebb 40 tonnás rakománnyal. Az új típus névleges szállítási kapacitása 30 százalékkal haladja meg elődjéét.
Az Airbus A330-as alapokra épülő szállítógép orr-részét a rövidebb A330-200 változattól, míg a szárny mögötti részt a hosszabb A330-300 változattól örökölte a típus.
A rövidebb orr rész és a hosszabb hátsó szekció alkalmazására a repülőgép megfelelő súlypontja miatt volt szükség.
Az orr-részt pedig azért süllyesztették le, hogy egy teljesen lapos és vízszintes rakteret tudjanak kialakítani a repülőgépen. A BelugaXL pilótafülkéje ezen kívül teljesen megegyezik az A330-as típuséval.
A repülőgép vezérsíkjain a nagyobb törzs miatt kellett jelentős változtatásokat végrehajtani, hogy irányíthatósága akár erősebb oldalszél esetén is megfelelő legyen. A szárnyak és a futóművek teljes mértékben megegyeznek az A330F repülőgépével.
A repülőgép légkondícionáló rendszerében a sorozatgyártású A330F repülőgépekhez képest jelentős átalakításokat kellett eszközölni, mert a BelugaXL raktere nincs túlnyomás alatt és nem fűtik repülés közben, csak a pilótafülke és mögötte egy kisebb, például a csereszemélyzet szállítására alkalmas utastér van túlnyomás alatt.
Képgalériánk a BelugaXL szűzrepüléséről (2018. július)