A hangsebesség határán közlekedő utasszállító repülőgép programjának, a Boeing Sonic Cruisernek frissített szabadalmi terveit nyújtotta be az amerikai repülőgépgyár – adta hírül az Air Transport World online kiadása.

A hírt az utasszállító repülőgépek fejlesztésével foglalkozó Boeing Commercial Airplanes szóvivóje is megerősítette az ATW számára, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az április közepén benyújtott szabadalom egy alacsony zajszintű technológiai koncepciót vázol és a korábbi Sonic Cruiser felépítmény csupán platformként szolgál az új technológia megjelenítésére.

Az eredeti Sonic Cruiser tervekhez képest szembetűnő változás, hogy a hajtóművek a delta formájú szárny fölé kerültek és a függőleges vezérsíkok mintegy keretet adva azoknak jelennek meg a rajzokon. Az elgondolás szerint ez a fajta vezérsík elrendezés nagyfokú hatékonysággal képes a hajtómű zajának elvezetésére. Az eredeti és a most benyújtott rajzok összevetésekor megállapítható, hogy a Boeing mérnökei komoly részletekbe menően dolgoztak a terveken mivel a szárnyszerkezetben, beleértve a különleges elülső kacsaszárnyakat és a törzsben is kisebb- nagyobb változások történtek.

Az ATW-nek nyilatkozó szóvivő igyekezett felhívni rá a figyelmet, hogy a Boeing számos szabadalmat nyújt be annak érdekében, hogy védelmet biztosítson legújabb terveinek. A mostani szabadalom az alacsony zajszint technológiájuk egyik koncepciója és nem feltétlen jelenti azt, hogy egy új repülőgéptípus fejlesztéséről, vagy épp megvalósításáról lenne szó – tette hozzá az amerikai repülőgépgyár illetékese.


A régi és az új Sonic Cruiser szabadalom

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing Sonic Cruiser egy a hangsebesség határán, 0.98 Mach (1040.76 km/h) közlekedő utasszállító repülőgéptípus lett volna. Az amerikai gyár hosszas tervezés után 2001-ben mutatta be a Sonic Cruiser programját, akkor amikor még szolgálatban álltak a British Airways és az Air France által üzemeltett szuperszonikus Concorde-ok. Az 1976 óta üzemelő utasgép képes volt akár a hangsebesség kétszeresével is repülni, viszont hajtóművei roppant hangosak és nagy fogyasztásúak voltak, amely tényezők már a kezdetektől fogva fojtó hatással voltak a típus eladhatóságára.

A Boeing ennek alapján kezdett el gondolkozni egy olyan új, nagy sebességű utasszállító típuson, amely új korszakot nyithatott volna a polgári repülésben. Gyorsabb utazást tett volna lehetővé a hagyományos sugárhajtóműves típusokhoz képest, ugyanakkor lassabb lett volna a hangos és nagy fogyasztású, ezért számos korlátozást elszenvedő Concorde-nál. Egyfajta arany középút elgondolás volt ez a Boeing részéről, csakhogy a légitársaságok csekély érdeklődést mutattak és nem tartották annyira fontosnak a sebességet mintsem egyre inkább a költséghatékony üzemelést.


Allan Mulally, a Boeing Commercial Airplanes akkori elnök-vezérigazgatója bemutatja a Sonic Cruisert

A típus legkevesebb 11000km-es hatótávval rendelkezett volna, de voltak olyan elképzelések, amelyek 19000km-es hatótávot is biztosítottak volna a 200-250 utas szállítására alkalmas gép számára. Mivel a Sonic Cruiser nem szenvedett volna a zajterhelésből adódó korlátozásokat, a korabeli prospektusok szerint a London és New York közötti út megtétele egy órával kevesebb időt vett volna igénybe.

A Boeing komoly légitársasági érdeklődés hiányában, valamint a 2001-ben alapjaiban megváltozott piaci körülmények következtében 2002-ben leállította a Sonic Cruiser programot.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!