A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt mintegy 307 millió forintos bírságot szabott ki a Wizz Air légitársaságra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a légitársaság bírósághoz fordul.

A GVH közleménye szerint a Wizz Air a szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről, illetve elhallgatta, hogy egyes szolgáltatási csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók, ezzel a cég a drágább csomagok irányába terelte a fogyasztókat – számolt be az MTI.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt a GVH Versenytanácsa mintegy 307 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A Wizz Air az eljárás során több vállalást is tett a nemzeti versenyhatóság irányába, azonban ezeket a Versenytanács – azok kétséges megvalósíthatóságára, illetve a korábbi és jelenleg is folyamatban lévő eljárásokra is tekintettel – nem fogadta el.

(Fotó: AIRportal.hu)

A GVH 2023 elején indított versenyfelügyeleti eljárást a Wizz Air Hungary Zrt.-vel szemben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta -, hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására. A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat.

A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét.

Közölték: a GVH az elmúlt években kiemelt figyelemmel kíséri a légi közlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta a Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjait, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalakat. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a légi közlekedésben tapasztalható folyamatos fennakadások miatt, az utasok védelme érdekében figyelemfelhívást küldött több, Magyarországon működő diszkont-légitársaság, közte a Wizz Air vezetőjének is.

A most lezárult ügy kapcsán a GVH ismételten határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét, hogy a jegyeladással kapcsolatos információikat minden esetben átláthatóan tegyék közzé, és könnyen érthetően fogalmazzák meg azokat – írták.

A légitársaság bíróságon támadja meg a döntést

A Wizz Air a több mint egy éven át tartó vizsgálati folyamat során végig együttműködött a GVH-val, és konstruktív magatartást tanúsított – közölte a légitársaság. Mint hozzátették, meggyőződésük, hogy a foglalási folyamat eddig is egyértelmű, jól érthető és átlátható volt, és az utasok érdekeit szolgálta. Ennek ellenére a Wizz a hatóság minden észrevételét figyelembe vette, azokkal teljes összhangban nyitott volt a GVH által meghatározott kötelezettségvállalásokat tenni azzal kapcsolatban, hogy átalakítsa a foglalási folyamatát, sőt számos módosítást már proaktívan meg is valósított időközben – hangsúlyozták.

A légitársaság megkérdőjelezi a bírság jogosságát, nem ért egyet annak indoklásával, ezért jogi lépéseket tesz.

A közleményben úgy fogalmaznak, hogy a Wizz Air továbbra is az utasai érdekeit tartja szem előtt,a légitársaság kötelezettséget vállalt volna kompenzáció fizetésére is az érintetteknek, a GVH azonban úgy döntött, hogy olyan bírságot szab ki, amelynek a felhasználása az utasok számára követhetetlenné válik, és részükre semmilyen közvetlen előnyt nem jelent. A Wizz Air kötelezettségvállalási ajánlata, amelyet a GVH nem fogadott el, mintegy duplája lett volna a fogyasztók számára ekképpen semmilyen előnnyel nem járó bírság összegének – fűzték hozzá.

A Wizz Air továbbá hangsúlyozza, hogy a szóban forgó vizsgálatot egy évvel ezelőtt, 2023-ban indította a GVH, és az nem függ össze azzal a helyzettel, amely a magyar és az európai légiforgalmi irányítási rendszer kapacitáshiánya miatt 2024 nyarára kialakult.

A Wizz Air több mint 100 millió euró értékű fejlesztéssel készült fel a nyári főszezonra: növelte a személyzet létszámát, korszerűsítette a rendszereit, valamint felülvizsgálta működési és járattervezési eljárásait – emelte ki a cég. Ugyanakkor meglátásuk szerint számos európai és a magyar légiforgalmi irányító szolgálat nem készült fel a már korábban is előrejelzett forgalmi csúcsokra, ezzel az utasoknak és a légitársaságoknak is jelentős kényelmetlenséget okoztak, hosszú távon is kárt okozva a turizmusnak, ezáltal a nemzetgazdaságnak.