Hamarosan elhagyja Ferihegyet az a Boeing 737-200-as típusú repülőgép, mely 2008 óta viselte a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott HA-LEW lajstromjelet. A 40 éves mohikán ezentúl új hazájában, Kanadában fog szolgálatot teljesíteni.

A Classic Boeing 1974. május 9-én emelkedett először a levegőbe, majd alig egy héttel később új fuvarozója már át is vehette azt. Első üzemeltetője a holland Transavia légitársaság lett, melynél a PH-TVC regisztrációs jelet viselte.

A holland légitársaság még képeslapot is adott ki a PH-TVC lajstromú Boeing gépről. (Forrás: Catawiki.nl) | © AIRportal.hu

A holland légitársaság még képeslapot is adott ki a PH-TVC lajstromú Boeing gépről. (Forrás: Catawiki.nl)

A gép eredetileg egyosztályos elrendezés szerint volt kialakítva, melynek köszönhetően 130 utast is képes volt a fedélzetére venni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Viszont nem véletlenül viseli a -2K2C(A) típuskódot a fent említett példány, hiszen igény esetén az üléssorok kiszerelésre kerültek így a repülőgépet teljes értékű teherszállítóként lehetett használni, ugyanis a cargógépeknél megszokott módon a törzs első részére egy nagy rakodóajtó is kialakításra került, még egyszerűbbé téve a paletták mozgatását.

A PH-TVC-t alkalmanként más fuvarozók számára is bérbe adta a holland cég, így a 737-es megjárta többek között Argentínát, az Egyesült Államokat, és Szaúd-Arábiát, de Európán belül is több cég használta a gépet rövidebb, hosszabb ideig. Így az Austrian Airlines, az Air Malta, vagy az Europe Airpost járműparkjában is szolgált az egyfolyosós utasszállító. Utóbbi vállalat elegáns, fehér festésében többször is megfordult a csendesnek egyáltalán nem mondható Boeing Ferihegyen is.

A repülőgép igazi magyarországi pályafutása azonban csak 2006 nyarán kezdődött, amikor a magyar áruszállító cég, a Cityline Hungary megszerezte az akkor 32 éves példányt, hogy az Antonov An-26-os gépekből álló flottáját egy sugárhajtású járművel is bővítse.

A magyar fotósok nagy sajnálatára a 737-es viszont mindössze csak a nagyobb karbantartások idejére repült Budapestre, mivel a Cityline elsősorban új, cataniai bázisáról használta a már akkor is viszonylag ritka típust. Az olasz városból az addigi profiljától eltérően nyaralni vágyó utasokat is szállított a legkedveltebb turistacélpontokra, de szolgálata nagy részét Olaszországban is a teherfuvarozás tette ki a gépnek.

2010 szeptemberében viszont ez a vállalkozás nem tűnt rentábilisnak, így a repülőgép hazakerült Budapestre, ahol a javítóhangárok mellett várta sorsa jobbra fordulását.

A gép az évek alatt sajnos egyre rosszabb állapotba került, elképzelhető volt, hogy soha többet nem emelkedik a levegőbe, hiszen egyre több és több alkatrész került eltávoltíásra, melynek keretein belül a Pratt & Whitney PW JT8D-15A hajtóműveket is leszerelték az Aeroplex Kft. munkatársai.

Úgy tűnik, a szerencse most mégis rámosolygott az immáron 40 éves utasszállítóra. A kanadai Nolinor Aviation légitársaság jelentkezett be a már-már matuzsálemi kort megélt repülőgépért, amelyet azóta teljesen repülőképes állapotba hozott a magyar karbantartó cég, sőt a 737-es berepülési eljárása is lezajlott. A felújítást talán annak is köszönhette, hogy a kanadai cég részére nagyon fontos, hogy cargo ajtóval is rendelkezzen a repülőgép, így történhetett az, hogy a 40 éves gép nem a bontó felé vette az irányt, hanem egy új légitársaság szolgálatába állhat.

Az Aeroplex szakemberei apróbb hibákat találtak a tesztek során, melyek kijavítása után úgy néz ki, hogy a HA-LEW lajstromjelű Boeing elhagyja Magyarországot, és nagyon nagy valószínűséggel soha többet nem tér vissza Ferihegyre.

A Planespotters.net adatbázisa alapján az új tulajdonos Nolinor Aviation jelenleg 3 darab Boeing 737-200-as repülőgépet üzemeltet, melyek átlagéletkora mintegy 32,4 év. A tengerentúlon viszont ez a kor még nem jelenti egy-egy gép végét, hiszen mint a mostani példából is látszik, az ilyen idős példányok még kiválóan alkalmasak teherszállításra a strapabíró sárkányszerkezetnek és az erős hajtóműveknek köszönhetően.

A 20836 gyártási számot viselő Boeing várhatóan a C-GNLK lajstromjelet fogja kapni a kanadai hatóságoktól, továbbá egy speciális gravel kit is felszerelésre kerül majd a futóművekre és hajtóművekre, amely a rosszabb minőségű, havas vagy nem szilárd burkolatú futópályákról történő üzemelést hivatott segíteni azzal, hogy védi a hajtóműveket a jégdarabok vagy kavicsok beszívásától.

A HA-LEW távozásával egyben valószínűleg lezárul a Magyarországon bejegyzett Boeing 737-200-as repülőgépek történelme is, hiszen a típust Európában már szinte csak a szerb Aviogenex cég használja. Így nem kizárt az sem, hogy az utolsó Boeing 737-200-as gépmozgás is egybeesik majd a gép búcsúzásával a Ferihegyi repülőtértől. A budapesti légikikötő területén még ezek után is marad egy ilyen típus, igaz a tűzoltóság által gyakorlatok idején használt példány már biztosan nem emelkedik többet a levegőbe.

Mindezek ellenére remélhető, hogy ez a classic Boeing még sokáig fogja szolgálni új tulajdonosát, aki egyben a tizenhetedik üzemeltetője lesz a szép kort megélt 737-200-asnak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!