Sejtelmes videót tett közzé a Boeing az amerikai hadsereg fegyveres felderítő helikopter tenderére szánt koncepciójáról. Közben a vetélytárs Bell már a saját elképzelése várható képességeiről közölt információkat.

A Boeing katonai divíziója három videót adott közre az USA hadseregének új fegyveres felderítő helikoptert pályáztató FARA-tenderére (Future Attack Reconnaissance Aircraft) készülő gépéről, amiből kikövetkeztethető néhány jellemző – írta meg a Flightglobal.

Két felvételen csak a forgószárnyas sziluettje tűnik fel, de a harmadikon néhány fontos részlet egyértelműen kivehető a 2017-ben váltótípus nélkül kivont OH-58 Kiowa utódjáról. Az amerikai hadseregnek szánt harci támogató forgószárnyast minden valószínűség szerint a Sikorsky-val közösen fejlesztett SB-1 DEFIANT-ra alapozza majd a Boeing.

A követelményrendszer szerinti nagy repülési sebességet lehetővé tévő tolólégcsavar mellett viszont csak egy főrotort és nyomatékkiegyenlítő-rendszert kap, szemben az SB-1 technológiademonstrátoron alkalmazott koaxiális elrendezéssel, amikor két rotor egymással szemben forog, ezzel egyenlítve ki egymás forgási nyomatékát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kevesebb új megoldás alkalmazása mellett szólt volna a könnyebb megvalósíthatóság és rendszerbe állítás, ellenben így hamarabb elavulhatnak a gépek. A több új fejlesztés alkalmazásával viszont nagy az esélye, hogy előre nem látott hibák kerülnek felszínre a tesztprogram alatt, és a Bell V-22 Osprey-hoz hasonló forgatókönyv játszódik le, amikor az új típus a rendszerbe kerülése után csak évtizedes távlatban válik érdemben használhatóvá.

Viszont mindenképp meg kell felelni a hadsereg szigorú elvárásainak is: a 300 kilométer per óra feletti végsebesség mellett jó felderítési és tűztámogató képességek is kellenek.

A tenderen a Boeing első számú vetélytársa, a Bell Helicopters a 2019 októberében leleplezett – akkori cikkünkben részletesen bemutatott – 360 Invictus elnevezésű tervvel versenyez. Bár a sárkányszerkezet kialakítása a látványterveken első látásra a „lopakodó”, alacsony észlelhetőségű gépeket idézi, a gyártó a légellenállás csökkentésével akarja az elvárt szintig feltornázni a sebességet, és a formákat is ehhez igazították.

Egy újonnan bemutatott, látványos videó szerint pedig igazán multifunkciósnak szánja a Bell az Invictust: a földi egységek közvetlen támogatása mellett a csapásmérő drónok vezérlése és a harctéri helyzet komplex áttekintése is a feladatok között lesz.

Az AVX Aircraft és az L3 Technologies konzorciuma szögletesebb formával, két, egymással szemben forgó (koaxiális) főrotorral, és két kisebb, oldalt elhelyezett tolólégcsavarral felszerelt forgószárnyast álmodott meg.

Emellett a harci helikoptereken szokatlan módon a személyzet két tagja nem egymás mögött, tandem elrendezésben, hanem a szállítóhelikopterekhez hasonlóan egymás mellett foglal helyet.

A tervek szerint az amerikai hadsereg idén márciusban dönt, hogy melyik két koncepció versenyezhet tovább, ezek prototípusainak megépítésére pedig állami forrást biztosítanak.

Akármelyik változat is kerül ki győztesen a FARA-tenderből, a fegyverzetet ez kevéssé befolyásolja: a körülbelül 20 mm-es gépágyún túl nem ballisztikus, főképp irányított rakétákból álló arzenál kerül majd rá.

Forrás: AVX Aircraft