Júliusban megkötött keretszerződés alapján három H135 típusú mentőhelikoptert rendelt a román belügyminisztérium a gyártó Airbus Helicopterstől.

A szerződést szeptember 19-én Brassóban írták alá a felek, eszerint a kutató-mentő és betegszállításra konfigurált forgószárnyasok mellett a hozzájuk tartozó háttértámogatás biztosítására is a gyártóval szerződött le Románia.

A mostani szerződés egy 2019 júliusában aláírt keretmegállapodás nyomán valósult meg, amely szerint az ország legfeljebb tíz példányt vásárol a számos változatban elérhető H135-ösből.

Illusztráció, a SMURD egyik meglévő EC-135-ös helikoptere (Forrás: Wikimedia Commons)

A típus már bizonyított Romániában, a legkritikusabb vészhelyzeteket kezelő, földi, vízi és légi mentésben részt vevő Sürgősségi Életmentő Szolgálat (SMURD) színeiben, amely hét példányt üzemeltet.

A könnyű kategóriát képviselő forgószárnyas nagy előnye, hogy viszonylag kis szabad területen képes a le- és felszállásra, valamint alkalmas éjszakai és rossz időjárási körülmények esetén a műszeres repülés szabályai (IFR) szerinti repülésre is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindezeken felül nehezen járható magashegyi környezetben is megállja a helyét, az opcionális külső csörlő segítségével leszállás nélkül is a kabinba juttatható a sérült.

A fedélzeti hálózatról repülés közben is üzemeltethetők az utastérben elhelyezhető életmentő berendezések, például a lélegeztetőgép, ez a képesség súlyos esetek ellátásakor kulcsfontosságú.

Georges Durdilly, az Airbus Helicopters romániai képviseletének igazgatója a szerződéskötés kapcsán kiemelte: a cégcsoport 50 éve van jelent az országban, globálisan véve pedig vezető szerepet tölt be a mentőhelikopterek piacán.

A H135-ös esetében még a kutató-mentő változaton belül is kínálnak különböző konfigurációkat, kevesebb orvosi berendezés elhelyezésével akár két páciens is elhelyezhető a fedélzeten, az ellátó szakszemélyzettel együtt.

A népszerű forgószárnyas Magyarországon sem ismeretlen, hazánkban a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. kötelékében több osztrák kézben lévő lízingelt és három itthoni tulajdonban álló példány repül.

Ezek még a régebbi, Eurocopter EC-135 – a hajtómű típusától függően T2 illetve P2 – változatként gyártott gépek, képességeik azonban megegyeznek újabb társaikéval, és felépítésük sem tér el jelentősen.

A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. három saját tulajdonú EC-135P2+ helikoptere a budaörsi bázison (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)