A török székhelyű Kaan Air nemrég átvehette a tavaly megrendelt három, speciális változatú Ka-32-es helikopterét, amelyeket kifejezetten tűzoltásra alakítottak ki.
A cég 2018 júliusában írta alá szerződését a Kamov irodát is felügyelő, az orosz forgószárnyasok gyártását összefogó Russian Helicopters holdinggal, három Ka-32A-11BC változatú gép vásárlásáról – számolt be a Defense World.
A helikoptereket az összeszerelés és a gyári berepülési program végeztével a közelmúltban adta át a gyártó, a cég közlése szerint a típus a lehető legjobb tulajdonságokkal rendelkezik a Kaan Air által igényelt tűzoltási feladatok ellátásához.
A hagyományosnak tekinthető, függőleges oltórendszer mellett a típus felszerelhető vízszintes irányban vizet kibocsátó berendezéssel is.
Ennek segítségével hatékonyabban vehet részt a típus a magas épületek felsőbb, földi telepítésű tűzoltólétrákkal már nem elérhető szintjein, vagy tengeri – például olajfúró – létesítményekben keletkezett tüzek megfékezésében.
A feladatkör ellátását segíti a Ka-32-es típus kialakítása is, a koaxiális, két egymással ellentétesen forgó, egymás nyomatékát kiegyenlítő főrotor alkalmazásának köszönhetően elhagyható volt a faroklégcsavar, és a konkurens típusokhoz képest jobb a manőverező-képesség, szűkebb helyeken is repülhető a gép.
Ennek révén a lehető legpontosabban juttathatja célba a külső felfüggesztésű rakományként felemelt akár öt tonna vizet vagy oltóhabot például erdőtüzek elleni harcokban.
Képességeit nemcsak Oroszországban, hanem Európában és a tengerentúlon is kihasználhatják az üzemeltetők, mivel a Ka-32 ezen változata rendelkezik az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségei Légügyi Hivatal (FAA) FAR-29 és AP-29-es sztenderdjeinek megfelelő tanúsítványokkal is.
Élettartamát és üzemeltetési költségeit tekintve pedig képes felvenni a versenyt nyugati gyártású vetélytársaival, ezt példázza, hogy Oroszország és baráti államai mellett Spanyolországban, Kanadában, Portugáliában és Svájcban is használják, engedélyeztetett hosszabbításokkal élettartama akár harminckétezer repült óra is lehet.
A Russian Helicopters anyavállalata, a Rosztech állami mamutholding közlése szerint a közeljövőben szeretnék kibővíteni az együttműködést a török cégekkel nemcsak a tűzoltó-helikopterek, hanem más típusú repülőgépek fejlesztésében és gyártásában is, amelyet jó szemmel néz az ankarai kormányzat is.