Bár az Airbus igen szűkszavú a Magyar Honvédséghez is hamarosan megérkező helikoptereihez kifejlesztett HForce-fegyverrendszer képességeit illetően, jól körvonalazható, hogy az ezzel felszerelt gépek mire alkalmasak.
A rendszer magyar vonatkozásban az elmúlt időszak Airbus H225 Super Puma és H145M helikopter rendelései kapcsán került előtérbe. Ennek révén teremthető meg a katonai forgószárnyasok védekező és támadó képességeinek jelentős része.
Utóbbi típusból korábban a budaörsi Honvédelmi napon egy, augusztus 20-án a Duna belvárosi szakasza felett pedig két, a Német Légierő (Luftwaffe) kötelékébe tartozó példány volt látható bemutató jelleggel, amelyeket szintén felszereltek HForce-rendszerrel.
Nem véletlen, hogy az Airbus ezekre, a Tiger helikopteren szerzett tapasztalatok szerint fejlesztett eszközökre alapoz a katonai forgószárnyas piacon.
Az alapul szolgáló polgári helikoptertípusokon végzett módosítások után a HForce segítségével teremthető meg számos képesség a H125, H145M és H225 típusokon.
Ezzel olyan könnyű harci forgószárnyasok hozhatók létre, amelyek önmagukban is megállják a helyüket, de kiegészíthetnek meglévő flottát is, például a magyar Mi-24 harci helikoptereket.
A HForce moduláris felépítése révén a közvetlen tűztámogató, támadó szerepkör mellett ugyanaz a helikopter akár tengeri járőrként, kutató-mentőként, VIP-delegációk kísérőjeként, vagy speciális egységek támogató gépeként is bevethető.
Ehhez az alapul szolgáló felfüggesztési pontokra valóságos fegyverarzenálból válogathatnak az ügyfelek: 12,7 mm-es géppuska vagy 20 mm-es gépágyú mellett felszerelhetők 68 vagy 70 milliméteres űrméretű nem irányított rakéták is.
A modern elvárásoknak megfelelően az irányított töltetek sem hiányoznak a sorból: lézerirányítású rakétákat, levegő-föld és a fejlesztéssel javuló képességű levegő-levegő tölteteket is kezel a HForce.
A kezelést több alegység együttes munkája teszi lehetővé: a központi egységhez tartozik a pilóta sisakjába épített sisakcélzó és kijelző (HMSD), a fegyveroperátor munkáját pedig külső függesztésű elektro-optikai célzó segíti.
A széleskörű alkalmazhatóság miatt az Airbus szerint ezek az európai gyártású helikopterek a HForce-rendszerrel együtt versenyképes megoldást jelentenek más piaci konstrukciókkal összevetve, kiemelkedő sokoldalúság mellett.
Magyarországra a tervek szerint még idén megérkezik az első példány a H145M-megrendelésből, a gép a spotterbeszámolók szerint már az első repülését is teljesítette a németországi gyár repteréről.
A gép Könnyű Többcélú Helikopter (LUH) konfigurációban kerül a Magyar Honvédség állományába, a típus képességeit az AIRportal korábbi cikkében már részletesen bemutattuk, összehasonlítva a most rendszerben álló gépekével.
Ez azonban még korántsem végleges, hiszen az Airbus márciusban bejelentette, továbbfejleszti a H145-öst. Arról a honvédség képviselői egyelőre nem nyilatkoztak, hogy ez a változat rendszeresítve lesz-e.