Újszerű megközelítéssel fejleszti tovább az Airbus Helicopters legnépszerűbb könnyű forgószárnyasát: a H145 főrotorját módosítják, hogy növeljék a maximális felszállótömeget.

A H145M katonai változat tavalyi, pápai bemutatója (Fotó: Airbus Helicopters)

A Magyar Honvédség által is megrendelt típust több ponton is módosítják, például szerkezeti elemek átalakításával a gép tömegét ötven kilóval csökkentik – írja az Aviation Week.

A négy helyett öt lapátos főrotorral rendelkező változat maximális felszállótömege 150 kilogrammal lesz több, egyszerűsítik a rotoragy szerkezetét, és a lapátok áttervezésével sikerült kiküszöbölni az aerodinamikai ellenállás növekedését is.

Ennek részeként a monolit titánium maggal készülő lapátok tíz centivel rövidebbek lesznek az új verzión, mint a jelenlegin, és mindössze öt csavar eltávolításával hátrahajtók lesznek, ami megkönnyíti a szétszerelés nélküli tárolást és szállítást.

Az új megoldások része, hogy a kabin padlózata alatt elhelyezett vibrációcsökkentő berendezések helyét elektro-hidraulikus rendszer vegye át. Ennek segítségével a pilóta földön, álló hajtóművel is tudja ellenőrizni a kormányszervek szabad működését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A fejlesztéseket nemcsak újonnan gyártott gépeknél teszik elérhetővé, hanem átalakító csomaggal a korábbi példányok is felújíthatók lesznek.

Fotó: AIRportal.hu

A módosított verzió a tervek szerint már 2020 első negyedévében megkaphatja a légialkalmassági bizonyítványt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA).

Az utolsó, gyárilag négy lapátos főrotorral felszerelt H145-ös várhatóan 2021 februárjában hagyja el a gyárat, ezt követően csak a most bejelentett verziót kínálja majd ügyfelei számára az Airbus Helicopters.

A típus alapjául szolgáló EC145 helikopterek gyártási joga a Eurocopter vállalat teljes felvásárlását követően került az Airbus kezébe. A típust 2014-ben, a modernebb változat bevezetésével nevezték át H145-re, azóta ezen a néven értékesítik katonai és polgári vevők részére is.

Az újabb fejlesztést az eladások alapvetően nem indokolnák, mivel a típus az Airbus Helicopters legtöbb példányban értékesített gépe volt az elmúlt években.

Fotó: Ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

A 2018-as eladásoknak 30%-át tette ki a H145-ös, összesen 413 darab kelt el, ebben azonban benne van az az ötven darab, UH-72 Lakotas típusjelzéssel készülő példány is, amit az amerikai hadsereg rendelt meg.

Axel Humpert, a H145 program vezetője elmondta: a fejlesztés részükről válasz a piaci igényekre, hogy több hasznos terhet szeretnének szállítani gépeikkel a megrendelők.

A most szériagépeken is alkalmazandó technológiákat 2015-ben, egy átalakított H135 helikopteren alapuló Bluecopter technológia-demonstrátoron tesztelte a gyártó sikerrel.

H145-ösön először 2017 októberében próbálták ki a mérnökök, megbizonyosodva róla, hogy a felszállótömeg növekedése mellett a megoldás nincs hatással a repülési jellemzőkre.

A végleges munkálatok megkezdésére vonatkozó zöld jelzést 2018 áprilisában adta meg a gyár vezetése, amikor aláírták a kibővített partnerségi megállapodást a Kawasaki Heavy Industries vállalattal.

A japán cég az 1970-es évek óta vesz részt az Airbus Helicopters és jogelődjei fejlesztéseiben, ők szállítják többek között a H145 sárkányszerkezetének több elemét és alapvető elektromos rendszerét is.