Drámaian visszaestek a Szuhoj polgári divíziójának eladásai az első félévben, mindössze hetedannyi volt az üzletek összértéke, mint az előző év azonos időszakában – derült ki a cég féléves beszámolójából.

Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) alá tartozó Szuhoj polgári üzletága (SCAC) összesen kétmilliárd rubel értékben tudott üzleteket kötni 2019 első felében, ami a tavalyi tizennégy milliárdhoz képest meglehetősen rossz eredmény.

Ezzel párhuzamosan az összesített bevétel is negyedére, 4,2 milliárd orosz rubelre esett vissza, amelynek eredményeképp a gyártó vesztesége 32,7%-kal, egymilliárd rubel fölé növekedett – számolt be a Russian Aviation Insider.

Az SCAC ugyanakkor optimista a második félévet illetően, mert a 2019-es Superjet-átadások nagy része ekkorra van ütemezve.

Alexander Rubcov vezérigazgató egy korábbi nyilatkozatából kiderül, a visszaesés részben a PowerJet SaM-146-os hajtóművek hiánycikké válásának köszönhető. Amelyiket csak tudják, azt új gépekre szerelik fel, mert a nyereség eléréséhez évente 32-34-et kellene átadni a típusból.

Hirdetés

Második félévre tervezett pontos számot viszont nem közöltek, kiegyensúlyozatlanságra utal azonban, hogy július 22-ig mindössze három SSJ-100-ast adtak át, amely az általánosan alacsony gyártási rátát figyelembe véve is nagyon kevés.

Illusztráció, az Aerflot egyik Superjetje (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ezen gépek közül kettőt a GTLK állami tulajdonú lízingcégen keresztül az orosz Severstal Airlines vehetett át, amely tavaly szeptemberben szerződött le a típusra. A harmadik példány a szintén orosz Azimuth Airlines-hoz került, amely az idei évben még egyet vehet át.

A gyártónak már-már lasszóval kell fognia az olyan megrendelőket, akik később nem állnak el, hanem valóban forgalomba is állítják az orosz regionális típust, és átveszik a teljes megrendelt mennyiséget.

Ilyen “ideális” külföldi vevőt egyelőre nem sikerült találni, a legtöbb SSJ Oroszországon kívül a mexikói Interjetnél állhatott forgalomba, több évig tartó problémás üzemeltetés, és 22 gép átvétele után azonban ez a cég is felfüggesztette a megállapodásait, a rossz alkatrészellátásra és háttér-támogatásra hivatkozva. Szintén problémákra hivatkozva, de még az első átvétel előtt áprilisban törölte rendelését a szlovén Adria Airways is.

Erre csak rátesz egy lapáttal, hogy május 5-én negyvenegy emberéletet követelő balesetet szenvedett Moszkvában a legnagyobb megrendelő Aeroflot egyik SSJ-100-asa, amit követően kérdőjelek merültek fel a típus biztonságosságát illetően.

Az előzetes jelentés is csak erre erősített rá, eszerint a felszálláskor az orosz főváros térségében tapasztalható erős vihartevékenység okozta elektromos lökések idéztek elő hibát a fedélzeti számítógépben, amely a nem megfelelő leárnyékoltságának tudható be.

Hirdetés