Újabb cég vágott bele a kereskedelmi repülőgépekben is alkalmazható hibrid-elektromos meghajtás fejlesztésébe: az amerikai United Technologies egy Bombardier Dash 8-100-ast alakít át a tesztekhez.
A repülőgép várhatóan 2022-ben kezdi meg a tesztrepüléseket, a gázturbinák kiegészítéseként a hajtóműgondolákba plusz elektromos motort építenek – írja a Flightglobal. A Project 804 elnevezésű programot az UTC fejlesztési részlege koordinálja, és részt vesz benne két leányvállalata, a Collins Aerospace és a Pratt&Whitney is.
A berendezés a felszállás és az emelkedés során lép majd működésbe, leadott teljesítményével arányosan csökkenthető lesz a két gázturbina fordulatszáma, és ezáltal a fogyasztása.
A projekt célja tehát nem a gázturbinák teljes kiváltása, hanem hogy elég legyen kisebb teljesítményű belőlük.
Az UTC koncepciója szerint ezt úgy lehet elérni, hogy a felszálláshoz és emelkedéshez szükséges plusz teljesítményt biztosítják elektromos rásegítéssel, és csak utazómagasságon támaszkodnak teljes egészében a hagyományos hajtóművekre.
Azért döntött a vállalat e speciális koncepció mellett, mert szerintük – szemben az Airbus vezette csoport véleményével, amely teljesen elektromos repülő megalkotásán dolgozik – az energiatárolás hatékonysága még csak ennyit tesz reálisan elérhetővé.
Egy teljes út megtételéhez ugyanis jóval több energiára lenne szükség, mint ha csak az emelkedés közben, rövid ideig, de aránylag nagy teljesítményt ad le az elektromotor.
Ezt a mennyiségű energiát pedig még lehetséges úgy tárolni fedélzeti akkumulátorokban, hogy ne csökkenjen jelentősen az adott repülőgép hasznos terhelhetősége.
A teljes rendszer tömege ugyanakkor komoly hatással van a hatótávra, a demonstrátor gép az UTC számításai szerint az eredetihez képest negyven százalékkal rövidebb, mindössze 1100 kilométeres utak megtételére lesz alkalmas.
A cég számításai szerint ugyanakkor az elektromos rásegítéssel minimum 30 százalékos üzemanyag-megtakarítás lesz elérhető.
A tervek szerint áttételrendszeren keresztül kapcsolják hozzá a légcsavarhoz az elektromotort, így amikor az nem üzemel, semmilyen módon nem befolyásolja a repülési tulajdonságokat.
A United Technologies hangsúlyozta: a végleges rendszer kialakítása lehetővé teszi, hogy ne csak gyári új, hanem már üzemben lévő gépekre is felszereljék.
A cég ugyanakkor hozzáteszi, a következő évtizedek turbólégcsavaros gépeinek hatékonyságát az új generációs hajtóművek is javítani fogják.
Céljuk ugyanakkor, hogy olyan rendszert fejlesszenek ki, amely a módosításokkal, különböző változatokban, de a kisebb sportrepülőktől egészen a nagyobb, sugárhajtású kereskedelmi típusokig bármilyen gépre felszerelhető legyen.
Emellett várakozásik szerint a koncepció finomításával párhuzamosan annak tömege is csökkenni fog, így a kereskedelmi forgalomba kerülő változat már nem fog jelentősebb hatótáv csökkenést sem jelenteni, ha felszerelik egy adott gépre.