Különleges repülőgép prototípusát mutatta be az amerikai Otto Aviation: a Celera 500L szokatlan formájával és tervezési megoldásaival tűnik ki az üzleti repülőgépek közül, és a fejlesztő ígérete szerint kiemelkedően gazdaságos, valamint nagy hatótávolságú.

Forrás: Otto Aviation

Az Otto Aviation szerint a repülőgép éppen formájának és optimális, nagy sugárhajtású gépeknél nem alkalmazható hosszúság-szélességi arányának, ezáltal a lamináris áramlás maximális kihasználásának és a turbulens áramlások csökkentésének köszönheti alacsony üzemanyag-fogyasztását és nagy hatótávolságát.

A megszokottól eltérően a törzs elnyújtott csepp alakú, szárnyai a hossztengelyre teljesen merőlegesek, hátul pedig egyetlen tolólégcsavar hajtja.

Ezt a német fejlesztésű, 12 hengeres, A03 jelzésű motor hajtja, amit a Raikhlin Aircraft Engine Developments (RED) szállít.

A motor étvágya pedig nem túl nagy az optimalizált géptestben, 100 kilométer repülés alatt mindössze 10-11 liter üzemanyagot fogyaszt el – írta meg a Flightglobal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Otto Aviation szabadalmaiban, amelyekből már korábban kiderült néhány részlet a Celeráról, a várható fogyasztást még 6-8 liter közé becsülték, de a tényleges adatokat sem szabad alábecsülni, mert a hasonló méretű, de hagyományos felépítésű repülőgépek még így is ennek többszörösét fogyasztják.

Forrás: Otto Aviation

Ez meglátszik a gép üzemeltetési költségein is, ami az ígéretek szerint óránként 328 USA-dollár, alig százezer forintnak megfelelő összeg, miközben 724 kilométer per órás utazósebességgel 8300 kilométer a maximális hatótávolság. Mindez a több mint egy évtizedig tartó, titkos fejlesztés eredménye, a szerkezet létezésére is csak néhány éve derült fény pár szemfüles amerikai pilóta fotói révén.

Bár az üzleti repülőgépnek szánt utasszállító kinézete alapján akár a NASA valamelyik kísérleti X-gépe is lehetne, a cég mostani formájában már kereskedelmi forgalomba szánja a hat utas szállítására alkalmas gépet. Az első példánnyal már 31 tesztrepülést végeztek, a végleges tanúsítást pedig 2023-25 között adhatja ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), ha minden a várakozások szerint alakul.

Érdekesség még, hogy a projekt vezetője nem más, mint az Otto Aviation alapítója, William Otto, aki korábban Los Alamosban taktikai nukleáris fegyverek, főleg torpedók fejlesztésében kutatóként, valamint a North American Aviation csapatában magas beosztású mérnökként rakétairányító rendszeren és a B-1-es bombázó fejlesztésén is dolgozott.

Forrás: Otto Aviation