Az összes dolgozóját, huszonhétezer embert három hetes fizetés nélküli szabadság kivételére kéri a Cathay Pacific, hogy a bérköltségek megtakarításával vészeljék át a koronavírus-járványt. Összes járatának mintegy harmadát törli, a kínai szárazföldi területre közlekedőknek pedig mindössze a tizede indul el.

A hongkongi légitársaság vezérigazgatója, Augustus Tang Kin a 2009-es nagy gazdasági válsághoz hasonlította a koronavírus légitársaságára gyakorolt hatását, és minden alkalmazottat arra kért, segítsen kimászni a bajból a cégnek – írta meg a South China Morning Post.

A vállalat úgy őrizné meg a likviditását, hogy 27 000 dolgozóját arra kéri, vegyenek ki három hét fizetés nélküli szabadságot.

Természetesen ezt nem mindenkitől egyszerre kéri a cégvezetés, a munkavállalók önkéntes alapon dönthetnek arról, eleget tesznek-e a kérésnek és ha igen, március és június között mikor. Ha ezt nem teszik meg elegen, akár elbocsájtásokra is sor kerülhet hamarosan.

A krízist a Hupej tartományból kiindult új koronavírus-járvány okozza, emiatt Kínán belül utazási korlátozások és szigorú ellenőrzések léptek életbe, és a térségben sokan törölték korábban lefoglalt utazásaikat, ami pénzügyileg rosszul érinti az itt üzemelő légitársaságokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Cathay Pacific Airbus A350-ese (Forrás: Airbus)

A cég egyik névtelenül nyilatkozó légiutas-kísérője szerint a rendkívüli szabadságolások az eszközhiány miatt is indokoltak: nincs elegendő arcmaszk, ami a cseppfertőzéssel (is) terjedő koronavírus elleni védekezés egyik alapja. Hozzátette, a közel egy hónapnyi fizetés kiesése nem nagy teher számára, de a helyzet rendeződése után a légitársaság jó lenne, ha kifizetné számára ez elmaradó összeget.

Ezt csak profitja terhére tudná megtenni Cathay Pacific, amit már így is jelentősen megtépázhatnak a járvány következményei: a kínai szárazföldre közlekedő járatainak 90 százaléka nem indul el, ami összesnek közel a harmada. A hangsúly így a Hongkongban átszálló utasokra kerül, akiket kedvező árakkal csábítanak. Előny, hogy a különleges státuszú városállamban járó emberekre nem vonatkozik a legtöbb, Kínában megfordultakra érvényes, világszerte elrendelt korlátozás.

Elemzések szerint az idei első félévben így is biztosan negatív lesz a pénzügyi mérleg, a 2003-as SARS-járványhoz hasonlóan a második félévre, a forgalom fokozatos helyreállásával térhetnek vissza a bevételek a normál szintre. Most a legfőbb kérdés, hogy a nehézségek átvészeléséhez elég lesz-e a Cathay Pacific számára a dolgozók önkéntes alapon vállalt fizetés nélküli szabadságából származó megtakarítás.