A légiforgalmi szolgálatok jobban fel tudnának készülni a kapacitás változásaira, ha a légitársaságok a jelenleginél aktívabban előrejeleznék saját teljesítményüket – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjúban.

A magyar légiforgalmi irányító szolgálat vezetője rámutatott arra, hogy a légitársaságok sok esetben elhamarkodottan, olykor kissé felelőtlenül döntenek a kapacitásaik bővítéséről vagy áthelyezéséről, amelynek kockázatait és főként a hatásait mások szenvedik el.

Hozzátette: egy-egy légitársaság akár hetek alatt képes kapacitást növelni, míg a megnövekedett forgalmat kiszolgáló irányítók kiképzése Magyarországon két évbe, Németországban akár 4 évbe is telhet.

Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. (Fotó: HungaroControl Zrt.)

Ezért is van szükség arra, hogy a légitársaságok a mainál korábban és minél pontosabban jelezzék a bővítési igényüket – hangsúlyozta.

Véleménye szerint egy olyan központ létrehozásával lehetne kezelni a mai helyzetet, amely az európai energiatermelésben már létezik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ebbe a rendszerbe a légitársaságok úgy tölthetnék fel több hónapokra, akár több évre előre a betervezett kapacitásaikat, hogy az teljes titokban marad az iparág többi résztvevője számára, ezáltal a piaci verseny sem szenvedne csorbát.

„Ettől ma még nagyon messze vagyunk, de ha nem lépünk ebbe az irányba, akkor az igények teljesen kiszámíthatatlanná válnak és erre nem lehet irányítói kapacitást tervezni” – fogalmazott Szepessy Kornél.

Emellett az európai szerveknek át kell gondolniuk, hogyan készítik az előrejelzéseket, mert a most életben lévő, 2014-ben kidolgozott prognózis pontatlan volt, és a 2024-ig terjedő új periódusra is ugyanazon elv mentén készítenék a becsléseket, ami egyszer már csődöt mondott.

A 2025-től kezdődő referenciaperiódusra ezért új rendszer szerint kell előrejelzést adni, amelyben a precízebb adatok mellett a felelősségi szinteket is megállapítják – vélekedett a szolgálat vezetője.

A vezérigazgató hangsúlyozta: a HungaroControl és minden légiforgalmi irányító szolgálat elsődleges feladata a légiközlekedés biztonságának fenntartása, minden más csak ez után következik. Ezért is fontos, hogy a szolgáltatók minél pontosabb előrejelzést adjanak, mert csak pontos adatokra lehet megfelelő kapacitással készülni.

Szepessy Kornél aláhúzta: mindez a légitársaságok érdeke is, mert, ha túl nagy kapacitást állít elő az irányító szolgálat, akkor a többletköltségeket a légitársaságok fizetik meg, de az sem jó, ha ugyan olcsó egy szolgáltatás, ám a kapacitás nem felel meg a forgalmi igényeknek.

Jelen helyzetben a HungaroControl mindent megtett, amit tehetett: a légtérkapacitást maximálisan kihasználják, és a nagyobb igény miatt a korábbi 8-12 helyett 20 fős irányítóképzéseket indítottak el. Tavaly már 18 olyan hallgató kezdte meg tanulmányait, akik átrepülő forgalmat fognak irányítani, de ők legkorábban csak 2020 karácsonyán állhatnak munkába – ismertette Szepessy Kornél.

Ezzel kapcsolatban megjegyezte: a jelenleg rendelkezésre álló kapacitásaikkal nem tudnak, és nem is akarnak több forgalmat kezelni, a következő években azonban a jelentős kapacitásbővítés mellett növelni szeretnék az irányítók és az őket támogató dolgozók bérét is.

Ez azt is jelenti, hogy a légtársaságok által jelenleg fizetett átrepülési egységdíj emelkedni fog – magyarázta a vezérigazgató, megjegyezve, hogy a magasabb fizetésekkel a munkaerő-elvándorlás ellen is szeretnének küzdeni.

Az Egységes Európai Égbolt (SES) bevezetésével kapcsolatban Szepessy Kornél jelezte, hogy újabb lendületet kapott a folyamat, új tanulmányok születtek, amelyek már számolnak a nemzetállamok politikai ellenállásával is.

A HungaroControl vezérigazgatója szerint ugyanakkor nem csak az irányítóközpontok összevonásával, hanem az adatfeldolgozás és -megosztás hatékonyabbá tételével is el lehet érni a hatékonyságnövelést, az új tanulmányok már ezzel a megoldással is számolnak.