Nagyteljesítményű kéthajtóműves sikertípusa, a 777-es forgalomba bocsátásának 20. évfordulóját ünnepli a Boeing repülőgépgyár. Június 7-én lesz két évtizede, hogy a típus indító légitársasága, az amerikai United Airlines felszállt az első menetrendszerű járattal, amelyet Triplahetes teljesített.

A United Airlines legújabb típusát, a

A United Airlines legújabb típusát, a „Magnificent Sevens”-t hirdető katalógus a ’90-es évekből. (Forrás: magángyűjtemény)

A mára több mint másfél ezer példányban értékesített Boeing 777-es sikerének egyik legfontosabb alappillére annak a „közös munka – közös siker” szemléletnek az új szintre való emelése, amelyre Phil Condit, a 777-es program vezetője érzett rá még a kezdetek kezdetén. A típus sikertörténetének meghatározó mérföldköve volt ugyanis, amikor Condit és Jim Guyette, a United Airlines vezérigazgatója tárgyalóasztalhoz ültek és egy egyszerű jegyzettömbre vázolva közösen megállapodtak róla, milyen is legyen az új típus, amely minden tekintetben kielégítője a legújabb követelményeknek.

Mindez 1990-ben történt, miután a Boeing az indító légitársaság kívánalmainak megfelelően megkezdte a fejlesztő munkálatokat. A 777-est, amelyet egyébként a 747-400-as és a 767-300-as hézagpótló típusaként hívta életre a Boeing teljes egészében computerrel tervezték, amire előzőleg még nem volt példa, és ez már önmagában is előrevetítette, hogy itt egy egészen új, korszaknyitó típusról van szó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Négy évvel az ominózus jegyzettömbös megállapodás után, 1994. június 12-én a Boeing berepülő pilótái levegőbe emelték a prototípust, majd öt évi fejlesztő-, és tanúsító munka után, 1995 májusában a United Airlines meg is kapta az első 777-esét. Az N777UA lajstromú, Pratt&Whitney hajtóművel szerelt gép, amely még ma is aktív tagja a United flottának 1995. június 7-én teljesítette az első menetrendszerű járatát, London-Heathrow és Washington-Dulles repterei között.

A Boeing 777-es első felszállása 1994. június 12-én. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing 777-es első felszállása 1994. június 12-én. (Fotó: Boeing Company)

Itt még a felszállás előtt, csaknem készen az első Boeing 777-es. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Itt még a felszállás előtt, csaknem készen az első Boeing 777-es. (Fotó: Boeing Company)
Boeing 777 pilótafülke. A Triplahetes a Boeing Commercial Airplanes első teljes egészében fly-by-wire vezérlésű típusa. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 777 pilótafülke. A Triplahetes a Boeing Commercial Airplanes első teljes egészében fly-by-wire vezérlésű típusa. (Fotó: Boeing Company)

20 évvel ezelőtt a 777-es a légiközlekedés történetében először lépett úgy szolgálatba, hogy már birtokában volt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 180 perces ETOPS engedélyének. Többek közt ez is nagyban hozzájárult a típuscsalád prosperitásához, mert egyre vonzóbb alternatívát hozott a három-, illetőleg négyhajtóműves gépekkel szemben. A típus ráadásul hamar emelte is a tétet, 1996-ban már 207 perces eltávolodási szabadságot kapott, ami még közvetlenebb útvonalválasztást tett lehetővé. A General Electric hajtóművekkel szerelt, megnövelt hatótávú változatok 2011 óta ráadásul már 330 perces ETOPS üzemeltetési norma szerint is működhetnek.

A 777-es sikerének legegyértelműbb mutatója azonban talán mégis a megrendelt gépek száma. A Boeing 2015 májusáig bezárólag összesen 1852 darab Triplahetest adott el, amelyből 286 darab már a legújabb, jelenleg fejlesztés alatt álló és várhatóan 2020 elejére elkészülő új generációs 777X-re érvényes. A forgalomban lévő hat típusváltozat közül a legnépszerűbb a 777-300ER (Extended Range), amelyből 786 darabot adtak el. A legkisebb példányszámban pedig az extra nagy hatótávú 777-200LR (Long Range) fogyott, a Worldlinerből ugyanis mindössze 59 darab talált gazdára.

Magáért beszélő adat, hogy 2004-ben, mindössze tíz évvel a prototípus első repülése után érkezett el az 500. 777-es átadása, amivel a Triplahetes a leggyorsabban fogyó szélestörzsű kereskedelmi típus címet érdemelte ki. Aztán az ezredik gép átadására 2012 márciusában került sor az Emirates légitársaság számára, amely napjaink legnagyobb 777-es üzemeltetője.

A hosszított törzsű 777-300 kigördülési ünnepe 1997. szeptember 8-án. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A hosszított törzsű 777-300 kigördülési ünnepe 1997. szeptember 8-án. (Fotó: Boeing Company)

Az Emirates üzemeltetésében 2015. december 1-jétől a budapesti járaton is rendszeres 777-300-as típusból mindössze 60 darabot adott el a Boeing. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az Emirates üzemeltetésében 2015. december 1-jétől a budapesti járaton is rendszeres 777-300-as típusból mindössze 60 darabot adott el a Boeing. (Fotó: Boeing Company)
Az ezredik Boeing 777-es egy 777-300ER, amely az Emirates flottájába került 2012-ben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az ezredik Boeing 777-es egy 777-300ER, amely az Emirates flottájába került 2012-ben. (Fotó: Boeing Company)

A Boeing gyártási hátraléka a jelenlegi típusváltozatokból összesen 262 gép, 216 darab 777-300ER és 46 darab teherszállító 777F. Ennek ellenére, éppen az érdeklődés fenntartása és nem utolsó sorban a gyártósorok lehető leggördülékenyebb átvezetése érdekében a Boeing még a 777X előtt eszközöl egy utolsó nagyobb fejlesztést a 2016 harmadik negyedévétől gyártásba vett 777-esekre. A 777-200LR/300ER és 777F verziókra érvényes teljesítményjavító csomag révén az üzemeltetőket további 2%-os üzemanyag takarékossággal és megújult kabinbelsővel igyekeznek újabb megrendelésekre bírni.

A Boeing 777-es történetét megannyi elismerés is színesíti. 2005 novemberében például a 777-200LR állított fel rekordot azzal, hogy Hong Kongból felszállva a lényegesen hosszabb, keleti irányt választva repült Londonba, minek során a gép a 21601 kilométeres távot 22 óra 42 perces repüléssel teljesítette. Mindemellett a 777-es az utasok kedvence is, sorra választják meg a legjobb, legkényelmesebb kategóriákban, ami az üzemeltetőknek is nagy öröm, mert ők a típus költséghatékony üzeméből és nagyszerű teljesítmény párosából húznak hasznot, sorra lecserélve a négyhajtóműves típusaikat a miniJumbóként is emlegetett 777-esre, vagy adott esetben rá sem hederítve a mai négyhajtóműves választékra, amikor gépválasztásra kerül sor.

A Boeing 777-200LR gépének vízsugaras köszöntése a londoni Heathrow-n 2005. november 10-én. A gép 22 óra 42 perces non-stop repülés után érkezett meg Hong Kongból a brit főváros repülőterére. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing 777-200LR gépének vízsugaras köszöntése a londoni Heathrow-n 2005. november 10-én. A gép 22 óra 42 perces non-stop repülés után érkezett meg Hong Kongból a brit főváros repülőterére. (Fotó: Boeing Company)

A Boeing 777-300ER a legtöbb esetben megfelelő helyettesítőjévé vált a 747-400-asnak, de mivel a rajta alapuló, továbbfejlesztett 777-9X még nagyobb teljesítményű lesz, és már a 400 utasülés feletti szegmensbe is beteszi a lábát, még inkább konkurenciát állít az extra nagy utasszállítók katalógusában, ami egyfelől tovább viheti a 777-es diadalát, másfelől újabb szöget üthet a saját palettán kínált 747-8-as koporsójába.

A Boeing 777-es első menetrendszerű járata

Forrás: YouTube

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!