Nagyteljesítményű kéthajtóműves sikertípusa, a 777-es forgalomba bocsátásának 20. évfordulóját ünnepli a Boeing repülőgépgyár. Június 7-én lesz két évtizede, hogy a típus indító légitársasága, az amerikai United Airlines felszállt az első menetrendszerű járattal, amelyet Triplahetes teljesített.
Tíz éves az első Boeing 777-300ER átadás
330 perces ETOPS a Boeing 777-esekhez
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777-X
A mára több mint másfél ezer példányban értékesített Boeing 777-es sikerének egyik legfontosabb alappillére annak a „közös munka – közös siker” szemléletnek az új szintre való emelése, amelyre Phil Condit, a 777-es program vezetője érzett rá még a kezdetek kezdetén. A típus sikertörténetének meghatározó mérföldköve volt ugyanis, amikor Condit és Jim Guyette, a United Airlines vezérigazgatója tárgyalóasztalhoz ültek és egy egyszerű jegyzettömbre vázolva közösen megállapodtak róla, milyen is legyen az új típus, amely minden tekintetben kielégítője a legújabb követelményeknek.
Mindez 1990-ben történt, miután a Boeing az indító légitársaság kívánalmainak megfelelően megkezdte a fejlesztő munkálatokat. A 777-est, amelyet egyébként a 747-400-as és a 767-300-as hézagpótló típusaként hívta életre a Boeing teljes egészében computerrel tervezték, amire előzőleg még nem volt példa, és ez már önmagában is előrevetítette, hogy itt egy egészen új, korszaknyitó típusról van szó.
Négy évvel az ominózus jegyzettömbös megállapodás után, 1994. június 12-én a Boeing berepülő pilótái levegőbe emelték a prototípust, majd öt évi fejlesztő-, és tanúsító munka után, 1995 májusában a United Airlines meg is kapta az első 777-esét. Az N777UA lajstromú, Pratt&Whitney hajtóművel szerelt gép, amely még ma is aktív tagja a United flottának 1995. június 7-én teljesítette az első menetrendszerű járatát, London-Heathrow és Washington-Dulles repterei között.
20 évvel ezelőtt a 777-es a légiközlekedés történetében először lépett úgy szolgálatba, hogy már birtokában volt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 180 perces ETOPS engedélyének. Többek közt ez is nagyban hozzájárult a típuscsalád prosperitásához, mert egyre vonzóbb alternatívát hozott a három-, illetőleg négyhajtóműves gépekkel szemben. A típus ráadásul hamar emelte is a tétet, 1996-ban már 207 perces eltávolodási szabadságot kapott, ami még közvetlenebb útvonalválasztást tett lehetővé. A General Electric hajtóművekkel szerelt, megnövelt hatótávú változatok 2011 óta ráadásul már 330 perces ETOPS üzemeltetési norma szerint is működhetnek.
A 777-es sikerének legegyértelműbb mutatója azonban talán mégis a megrendelt gépek száma. A Boeing 2015 májusáig bezárólag összesen 1852 darab Triplahetest adott el, amelyből 286 darab már a legújabb, jelenleg fejlesztés alatt álló és várhatóan 2020 elejére elkészülő új generációs 777X-re érvényes. A forgalomban lévő hat típusváltozat közül a legnépszerűbb a 777-300ER (Extended Range), amelyből 786 darabot adtak el. A legkisebb példányszámban pedig az extra nagy hatótávú 777-200LR (Long Range) fogyott, a Worldlinerből ugyanis mindössze 59 darab talált gazdára.
Magáért beszélő adat, hogy 2004-ben, mindössze tíz évvel a prototípus első repülése után érkezett el az 500. 777-es átadása, amivel a Triplahetes a leggyorsabban fogyó szélestörzsű kereskedelmi típus címet érdemelte ki. Aztán az ezredik gép átadására 2012 márciusában került sor az Emirates légitársaság számára, amely napjaink legnagyobb 777-es üzemeltetője.
A Boeing gyártási hátraléka a jelenlegi típusváltozatokból összesen 262 gép, 216 darab 777-300ER és 46 darab teherszállító 777F. Ennek ellenére, éppen az érdeklődés fenntartása és nem utolsó sorban a gyártósorok lehető leggördülékenyebb átvezetése érdekében a Boeing még a 777X előtt eszközöl egy utolsó nagyobb fejlesztést a 2016 harmadik negyedévétől gyártásba vett 777-esekre. A 777-200LR/300ER és 777F verziókra érvényes teljesítményjavító csomag révén az üzemeltetőket további 2%-os üzemanyag takarékossággal és megújult kabinbelsővel igyekeznek újabb megrendelésekre bírni.
A Boeing 777-es történetét megannyi elismerés is színesíti. 2005 novemberében például a 777-200LR állított fel rekordot azzal, hogy Hong Kongból felszállva a lényegesen hosszabb, keleti irányt választva repült Londonba, minek során a gép a 21601 kilométeres távot 22 óra 42 perces repüléssel teljesítette. Mindemellett a 777-es az utasok kedvence is, sorra választják meg a legjobb, legkényelmesebb kategóriákban, ami az üzemeltetőknek is nagy öröm, mert ők a típus költséghatékony üzeméből és nagyszerű teljesítmény párosából húznak hasznot, sorra lecserélve a négyhajtóműves típusaikat a miniJumbóként is emlegetett 777-esre, vagy adott esetben rá sem hederítve a mai négyhajtóműves választékra, amikor gépválasztásra kerül sor.
A Boeing 777-300ER a legtöbb esetben megfelelő helyettesítőjévé vált a 747-400-asnak, de mivel a rajta alapuló, továbbfejlesztett 777-9X még nagyobb teljesítményű lesz, és már a 400 utasülés feletti szegmensbe is beteszi a lábát, még inkább konkurenciát állít az extra nagy utasszállítók katalógusában, ami egyfelől tovább viheti a 777-es diadalát, másfelől újabb szöget üthet a saját palettán kínált 747-8-as koporsójába.