A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint egyre inkább elkerülhetetlennek tűnik a Brexit negatív gazdasági hatása, ez akár az Airbus gyártását is rosszul érintheti.
Rafael Schvartzmann, a montreali székhelyű kereskedelmi szervezet európai alelnöke Genfben azt mondta: a gazdaságra nem csak a jelenlegi kapcsolatok egy részének elvesztése lesz hatással, de a határellenőrzés visszaállítása, és a csomagok, utasok reptéri kezelése rosszul érintheti a legnagyobb cégeket is.
Kérdésre válaszolva példaként említette, hogy az Airbus A350-esének 4 millió alkatrészét 30 országban, köztük az Egyesült Királyságban gyártják, a szállítmányok fennakadása pedig a gyártósor lelassulását is okozhatja, az Airbus így kevesebb gépet lesz képes gyártani.
Schvartzmann arra is felhívta a figyelmet, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) rendszeréből nem szabadna kiesnie az Egyesült Királyságnak. Ez esetben az unióban a brit utasokat, a királyságban pedig az uniós utasokat olyan eljárásban kellene kezelni, mint az unióból kívülről érkezetteket, és így minden csomagot és utast újra át kellene vizsgálni a „határ” átlépésekor, ez kígyózó sorokat jelentene a repülőtereken, amelynek szintén lennének negatív hatásai a gazdaságra.
A kapcsolódások, a hálózat elvesztése a harmadik nagy fenyegetés, mivel ezeket egy megállapodás nélküli Brexit esetén nem lehetne azonnal és teljes körűen pótolni, átfogó légiközlekedési megállapodás létrehozására pedig már nincs idő.
A vezető beszélt arról is, hogy bár a légitársaságok eltérően ítélik meg a helyzet súlyosságát, szerinte összességében mindenki veszíteni fog. Noha a légicégek alkalmazkodni fognak a helyzethez, a jelenlegi állapotoknál csak rosszabbakra lehet számítani.
Schvartzmann ugyanakkor jelezte, annyira sűrűn változik a helyzet, hogy mire végez a sajtótájékoztatóval, már más lehet a felállás.