A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint jelentős megújulásra van szüksége az árufuvarozási üzletágnak: ha meg akarják őrizni a szektor versenyképességét, ki kell használni az automatizálásban és digitalizációban rejlő lehetőségeket.
Anca Apahidean, az IATA kelet-közép-európai vezetője a Budapesten tartott Air Cargo Day Hungary konferencián azt hangsúlyozta, hogy a légi áruszállítás feldolgozási folyamatai 20 éve nem változtak, a versenyképesség megőrzése érdekében ezeket záros határidőn belül meg kell változtatni, el kell kezdeni az iparág automatizálását, amelybe a kiszolgáló infrastruktúra is bele tartozik.
Mint mondta, globálisan a nemzetközi áruk harmadát, évente 60 millió tonnát légi úton szállítják, a szektor világszinten 65 millió munkahelyet támogat.
Beverly Seebach, az IATA áruszállítási menedzsere ehhez hozzátette: az amerikai-kínai kereskedelmi háború miatt a korábban jelzett 4 százalék körüli bővülés 3 százalék alá eshet, de az e-kereskedelem növekedése és a globális GDP emelkedése biztató jelek lehetnek.
Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója beszédében köszönetet mondott az áruszállítási iparág magyarországi részvevőinek, így a hatóságoknak és a kormánynak is, nélkülük ugyanis nem sikerült volna az elmúlt években az uniós átlagot meghaladó bővülést elérni.
Bár idén visszaesés tapasztalható, részben a geopolitikai bizonytalanságok miatt, szerinte a magyar GDP 5 százalékot meghaladó bővülése, valamint az autó- és gyógyszeripar fejlődése a jövőben is támogatni fogja a ferihegyi áruszállítás bővülését, az év végére a volumen elérheti a 150 ezer tonnát – mondta.
Kiemelte még az idei év végére megvalósuló Cargo City árukicserélő központot is, amelyet 15 milliárd forintból építenek fel, és 200 ezer tonnára növeli az árukezelési kapacitásokat.
Veron Zsolt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyeleti főosztályának vezetője megköszönte a Budapest Airport munkáját, amely nélkül szerinte nem lehetett volna elérni a korábbi évek árukezelési teljesítményét. Hozzátette: a kormánynak is vannak ebben feladatai, egyszerűsíteni kell bizonyos folyamatokat, valamint a tőkeberuházásokhoz stabil és kiszámítható környezetet kell teremteni.
Hozzátette ugyanakkor, hogy a Budapest Airport árukezelési kapacitásai lassan elérik határukat, ezért a már bejelentetteken túl újabb beruházásokra lesz szükség, a kormány ebben támogatja a repülőtér vezetését.
Magyarországon az Air Cargo Day az első olyan konferencia az IATA szervezésében, amely a teljes iparágat összefogja. A rendezvényen mintegy 150 szakember vesz részt.