A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint közel 40 milliárd dollár kumulált profitot érhet el 250 taglégitársaságu 2016-ban, a folyamatot segíti az utasforgalom bővülése, de az áruszállítás bővülése továbbra is alacsony maradhat.
Tovább nőhet az árrés és a jövedelmezőség a légiközlekedésben
A kereskedelmi szervezet a legutóbbi, 2015 decemberi becsléséhez képest mintegy 3 milliárd dollárral javította az év végére vonatkozó előrejelzését. Ennek oka elsősorban, hogy az üzemanyagárak továbbra is viszonylag alacsonyan vannak, 45 dolláros hordónként árral számolnak a tavalyi 54 dollárral szemben, és a kerozinszámla a teljes kiadási oldal 20 százalékát jelentheti szemben a 2012-2013-as rekordszintű 33 százalékkal szemben.
Emellett a kereskedelmi és egyéb együttműködések miatt hatékonyabb az üzemelés, „egészséges” mértékben, 6,2 százalékkal nő a kereslet a repülés iránt és növekednek a kiegészítő bevételek is. Megjegyezte az IATA viszont, hogy a 6,2 százalékos keresletbővülés némileg alacsonyabb a tavalyi 7,4 százalékosnál, a kapacitás pedig az igénynél kicsit nagyobb, 6,8 százalékkal növekedhet, emiatt a tavaly 80,4 százalékról kerek 80 százalékra mérséklődhet a járatok átlagos töltöttsége.
Előrejelzésük szerint a légitársaságok ebben az évben 709 milliárd dollár árbevételt érhetnek el az adózott eredmény a bevétel 5,6 százalékát teheti ki, utasonként 10,42 dollár nyereséget könyvelhetnek el.
A világgazdaság miatt szenved az áruszállítási szektor
Felhívta az IATA a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a világ régiói között jelentős növekedésbeli eltérések lehetnek, a profit felét, 23 milliárd dollárt az észak-amerikai légitársaságok termelhetik ki, míg az afrikai cégek várhatóan félmilliárdos mínusszal zárják az évet.
Az előző évben az IATA összesítése szerint a cégek 35,5 milliárd dolláros összesített profitot értek el az előző év végén becsült 33 milliárddal szemben.
Negatívumként az IATA egyedül a világgazdaság lassú, 2,3 százalékos bővülését emelte ki, mivel emiatt az utasforgalom bővülése is labilis, az áruszállítási szektor pedig továbbra is nagy nehézségekkel kell, hogy szembe nézzen. Idén eddig stagnált a piac, februárban 5,6, márciusban 2 százalékot csökkent.