A nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint októberben pluszban zárt a világ légiáru- és utasforgalma is, a cargo 18 hónapja nem látott mértékű bővülést produkált.
Utasforgalom
Az utasforgalom az éves 7,1 százalékos átlagos bővülési ütemnél alacsonyabb, 5,8 százalékos rátával emelkedett az év tizedik hónapjában értékesített utaskilométerben számolva. Ez még önmagában annyira nem lenne rossz hír, de a túlkapacitás ismét közrejátszott: 6,3 százalékkal emelték a légicégek az elérhető ülőhelyeket, emiatt az átlagos töltöttség 0,4 százalékponttal 80,1 százalékra mérséklődött, a jövedelmezőség pedig újabb pofont kapott.
Az elmúlt hónapokban rendre a közel-keleti légitársaságok produkálták a régiók között a legnagyobb bővülést, októberben viszont csak a másodikak lettek 6,5 százalékos rátával. Beelőzte őket a világ utasforgalmának mintegy 30 százalékát adó Ázsia-Óceánia 9,2 százalékkal. Európa kicsivel az átlag alatt teljesített 5,3 százalékkal, Észak-Amerika pedig a tökutolsó lett 2,1 százalékkal.
Áruforgalom
Az áruforgalom a karácsonyi időszak előtt erőre kapott, hiszen 8,2 százalékos javulást produkált a szegmens, 18 hónapja nem volt ilyen mértékű bővülés. A kapacitásokat mindössze 3,6 százalékkal növelték a piaci szereplők, így a kihasználtság 1,9 százalékpontot ugrott. Jót is tett ez a rekord-alacsony load factornak, amely október végével 46,2 százalékon állt.
Meglepetésre Európa áruforgalma bővült a legnagyobb mértékben és az öreg kontinens volt az egyetlen, ahol kétszámjegyű (pontosan 13,4 százalékos) bővülés mutatkozott. A Közel-Keleten 9,2, az áruforgalom 40 százalékát adó Ázsia-Óceánia 7,8 százalékos bővülést regisztrált.
Az IATA azonban közleményében figyelmeztetett, hogy strukturális változások hiányában januártól újra nehéz szelek fújhatnak majd az áruszállítás egén.