A munkaviszony szüneteltetését kezdeményezte a Boeing a munkavállalói körében, hogy minél nagyobb készpénzállományt sikerüljön megőriznie. Egyre több szakmai szervezet számít arra, hogy akár másfél évig is eltarthat a kilábalás a válságból.
David Calhoun, a Boeing vezérigazgatója a Reuters által szemlézett körlevélben tudatta a dolgozókkal, hogy ideiglenesen csökkenteni kell a munkavállalói létszámot. Ezért első körben önkéntes szabadságolást vezetnének be, de fontolóra vették a munkaviszony szüneteltetését is opcióként, akik esetleg hajlandók ezt választani.
Hozzátette: mindent megtesznek azért, hogy teljesítsék a cég vállalásait, átadják a termékeket, elvégezzék a szolgáltatásokat, de az iparágnak hosszabb időbe telik majd ebből a válságból kilábalnia, mint azt először gondolták.
A vállalatnak 150 ezer munkavállalója van, jelentős részük Seattle-ben és annak környékén, Rentonban, illetve Everettben dolgozik. A rentoni 737-es gyár már január óta nem üzemel, az everetti egységet március végén zárták be, miután egy dolgozó a koronavírus következtében meghalt.
Európában a légiforgalmi irányítási díjak csökkentésével is igyekeznek mérsékelni a légitársaságok anyagi terheit. Az Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet lapunkhoz eljuttatott közleményében tudatta, hogy az Eurocontrol javaslatot tett az átrepülési díjak halasztott fizetésére. E szerint a február és május között esedékes díjakat csak novembertől kellene kifizetni.
A lépést az A4E üdvözölte, és közölte, fontos első lépést tett az áramlásszervező. Thomas Reynaert, a szervezet igazgatója azonban úgy látja, a díjak fizetési kötelezettségét akár a teljes évre is fel kellene függeszteni.
Az államokat továbbra is a légicégek támogatására ösztönözte, mivel jelenleg úgy áll a helyzet, hogy sok légitársaságnak semmilyen bevétele nem lesz a következő hónapokban, és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése szerint az európai légitársaságok szenvedhetik el a legnagyobb bevételkiesést a világon.
A német légiforgalmi irányító szolgálat, a DFS az Aero.de szerint azzal számol:
a 2019-es forgalom mindössze 85 százalékát sikerül majd visszaépíteni 2021-re.
Jelenleg az Eurocontrol adataival megegyező számú járatot irányítanak, ez az előzetesen tervezett forgalom mintegy 15 százaléka.
A kínai polgári repülési hatóság adatai szerint viszont náluk lassú emelkedés kezdődött el a belföldi forgalomban: márciusban a mélyponthoz képest 20,5 százalékkal 6500-ra nőtt a járatok száma, de ez még a koronavírus előtti felkínált járatok mindössze 42 százaléka – írja a Reuters.
A Wizz Air csütörtökön közölte honlapján utasforgalmi adatait, e szerint a társaság márciusban az előző évihez képest 34 százalékkal csökkentette kapacitását, utasforgalma 35 százalékkal 1,7 millióra csökkent, de a járatok töltöttsége 92 százalék volt átlagosan.
A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) friss elemzésében azzal számol, hogy a globális utasforgalom 38 százalékkal csökken idén az előrejelzéshez képest.
Előzetes becslések emellett azzal számoltak, hogy idén a repülőterek 172 milliárd dollár bevételt termelnek, de az új forgalmi adatok tükrében bevételük 45 százalékát, 76 milliárd dollárt veszthetik el, a kilábalás pedig 12-18 hónapba telik majd.
Ebben a helyzetben a légikikötők üzemeltetői is igyekeznek csökkenteni költségeiket, ezért az infrastruktúra egy részét leállítják, elhalasztanak több beruházást, és csökkentik a bérköltséget is.